رواية "روح"
الفصل الرابع
أماني أحمد
استيقظت ف الصباح الباكر واعجبنى ذالك الزى الاسود الذى فى خزانة ملابسى؛ اقصد ملابس سلسبيل.. خرجت من الغرفه بعد ذالك الوقت ووجدت والدة سلسبيل نظرت لى نظرة استفهام ذهبت وقبلت جبينها لا اعلم لما فعلت ذالك وبعد قلت لها:- صباح الخير يا ماما انا هروح الشركه النهارده و ممكن اتأخر عند واحده صحبتى
الام:-تتأخرى عند مين فيهم مش من عوايدك تتأخرى يا حببتى
سلسبيل:-لا يعنى بقول ممكن، يلا بقى سلام
ذهبت بأسرع ما استطيع حتى لا تشك فى شئ وحتى اعلم اكثر عن حياة تلك السلسبيل
ذهبت إلى الشركه مع السائق وكانت انظار الجميع حولى.. نظرات تعجب ومنها نظرات اعجاب، ظللت اتمشي وانا انظر إلى الجميع ثم وجدت مكتب والدى.. طرقت الباب ثم دخلت وابتسمت له قام من مكانه واحتضننى تسمرت مكانى من فعلته واظن انه لاحظ ذالك
وسألنى:- بتعملى اى هنا انتى كويسه يا حببتى
سلسبيل:-لا عادى انا كويسه قولت اخرج شويه
الاب:-غريبه دايما بتيجى الشركه اما تكونى مضايقه وعاوزه تطلعى خلقك ف الشغل غير كده مع صحابك
سلسبيل بضحكه متوتره:-اه ما انا كنت راحه معاهم بس قلت اطمن على حضرتك الاول
الاب:-ماشي يا حبيبة بابا، بس كنت عاوز منك تراجعى معايا استثمار الشركه الجديده داخل معانا شخص كبير ومستعد يستثمر بأى مبلغ
سلسبيل بتوتر وف عقلها:-انا الا جبتوا لنفسي
:-اه يا بابا كويس هظبطوا معاك حاضر
الاب:-ربنا يباركلى فيكى يا حببتى هاتى من جوا ملف شركه مصطفى الاباصيرى
تجمدت من ذالك الاسم ولكن تجرأ لسانى على السؤال:-انت قولت أى
الاب باستغراب من رد فعلها:-بقولك مصطفى الاباصيرى راجل غريب بصراحه كبير ف السن و معندوش ورثه بس عندو اسم كبير ف السوق سمعت انو متعدد الزيجات بس ف سوق البيزنيس اسمو كويس جدا
سلسبيل بعد ان احمرت عيناها من نيران الانتقام فتحت بابا المكتب وانطلق خارجه بأسرع ما يمكن كانت براكين الغضب بداخلها على وشك الانفجار
اسرعت و اخذت العربيه وانطلقت بأقصى سرعه لا تعرف كيف ولا إلى أين لاكن كل ما يمر حولها تلك الذكريات المريره وذالك الالم الذى كان ينهش فى جدران عقلها وصلت الى منحدر جبلى مرتفع وخرجت من العربيه واخذت شهيق عميق واخرجته بصرخه دوت ارجاء المكان وبعد تلك الصرخه سمعت صوت بداخلها:-اهدى انا عرفت انتى اى الا حصلك!
:-انتى مين؟
:-أنا سلسبيل يا روح، انا البنت الا انتى جوا جسمها
:-انتى اول ما دخلتى جوايا كل الا حصلك كنت بشوفوا كحلم واما فوقت وفهمت ومقدره أد اى انتى عانيتى وتعذبنى
روح بغضب:-انتى متعرفيش معنى العذاب
سلسبيل:-بس شوفت اى الا حصل وعارفه ان ده ظلم
روح وعيناها تخرج نيران:-وانا مش هرتاح غير اما الظالم يدوق من ظلمه
سلسبيل:-وانا معاكى يا روح، انا معاكى لحد اما تشبعى روحك وتطفى نارك منهم
روح نظرت للامام بشرود و هى تفكر:-اللاعب كده هيحلو اوى
سلسبيل:- ناويه تبدأى بمين؟
روح:- زوج اختى المصون
سلسبيل:- ازاى؟! وكمان لازم منلفتش الانظار
روح:-لا متقلقيش هيكون عندنا مساعده من عالم آخر!!!
سلسبيل:-انتى قصدك انك هتروحى
روح:-ايوه، هنروح عالمى... هنروح الجحيم السابع...
اخرجت روح الهاتف واتصلت على زوج اختها
مرسي:-ايوه مين
روح:-معاك يا فندم سكرتيرة شركه الضاحى
مرسي:-ايوه يا حلوه تؤمرى
روح:-حضرتك كنا محتاجين عمال اضافيين والمرتب كويس جدا
مرسي:-حلو المهم مصلحه حلوه، اجيلك فين
روح:-حضرتك احنا هنتجمع ف مصنع الضاحى الا تحت الانشاء على الطريق الصحراوى
مرسى:-ساعتين زمن اكون هناك يا عسليه مووووه...
اغلق روح الخط بتقزز وهى تتوعد له بكل معانى الالم ستجعله يتذوق مرارة الايام...
فلاش باك
مرسى:-اى يا هيام احنا مش هنتجوز بقى كل ده مخطوبين
هيام (اخت روح):-ايدى على كتفك يا حبيبى اعمل اى بس
مرسى:-طب بصى فى راجل كبره اوى بيحب يتجوز البنات الا لسه ورور و اختك حلوه وهيدفع فيها كتير هيدفع الا هتطلبوه لو مليون جنى
هيام بنظرة طمع:-مليون جنيه، طب حلو ده عرفتوا ازاى يا منيل...
مرسي:-المهم وخلاص خليكى ف المفيد
هيام بتفكير:-ولله انا هقول لبويا وهلين دماغوا وانا اول ما اقولوا على سيرة فلوس هيوافق طوالى
مرسي:-حلو شوفى ورسينى وانا لو هجيبوا ف ساعة زمن
هيام:-يابه بقولك مليون جنيه، يعنى هنتنغني
جابر:-تتنغنغى انتى بس... عاوزه تلهفيهم علشان جوازتك
هيام بلؤم:-جوازتى يعنى ده انا بدور على مصلحتنا وكمان انت لو طلبت من الراجل الكبره ده اكتر هيديك لو البت روح عجبتوا
جابر بتفكير ونظرة جشع:-هيدفع اكتر من مليون جنيه
هيام:-اومال هو انا بهزر
جابر:-طب قومى فزى هاتيهم علشان نتفق
كل تلك الحوارات كانت تدور على مسمع تلك الفتاه التى كانت لم تتتجاوز الثالثه عشر من عمرها تسمع ما يدور ولا تستطيع النطق بكلمه
انتهى
روح:-اقُسم بالذى أحل القسم إنى سأريكم نيران ما فعلتم بى!
تعليقات
إرسال تعليق