القائمة الرئيسية

الصفحات

حوار صحفي: هاجر أحمد.
الصحفيه: مريم عمران.


السلام عليكم و رحمة و بركاته، نبدأ بالصلاة على رسولنا الكريم أشرف الخلق و المعلمين و خاتم الأنبياء و المرسلين سيدنا محمد وعلي آله و أصحابه اجمعين؛ دائما ما نواجه المتاعب والحواجز عندما نبداء بخوط طريق للوصول الي احلامنا وهنا سنري قصة كل كاتب وماذا فعل في مسيرته من بدايته الي اهذه اللحظه. 


الموهِبة: كتابة الشعر، كاتبة متنوعه 


ولكل منا بداية فكيف كانت بدايتك؟ 

بدايتي كانت من وانا عندي ٨ سنين، اتذكر إن كان في حاجه في المدرسة بتعتي فا كنت حابه اشارك فيها ..ودي كانت أول مره ليا امسك القلم واكتب فا دي كانت الانطلاقه ليا 


 وكيف اكتشت هذه الموهبه؟ 

لقيت نفسي بحب اني ادون الحاجات الي بتيجي في بالي، وانا يغوص في خيالي يتعمق كبير ..وممكن وانا قعد أالف قصه أو روايه أو حتي قصيده ..فا من هنا بداءت انطلق واتعلم اذاي اكتب واي هي مبادئ الكتابه 


ماذا فعلت لتنمية هذه الموهبة؟ 

بحثت كتير وقررت كتب كتير في محال الشعر وكمان اذاي ابداء اكتب روايه أو قصه 


ما هي المشاكل التي واجهتك في الـ طريق لتنمية هذه الموهبه؟ وكيف وجهتيها؟  

مشاكلي كانت مع اهلي والمجتمع الي بيحاوطني اني مش متقبلين فكره اني اكتب وانشر الحاجات دي وبالأخص في الشعر ...واجهت المشكله دي عن طريق اني بداءت أظهر حاجه ليا علي أرض الواقع وانتظرت النتيجه الي هتبهرهم والي هيقتنعوا اني عندي الموهبه دي 


من هو اكبر داعم لك؟ وذا تود ان تقول له؟ 

اكبر داعم ليا اخوي محمد 

وماما واصحابي زي هاجر الفولي وناس كتير تانيه 

احب اقولهم شكرا علي ثقتكم فيا وشكرا علي دعمكم ليا 


ما هي الاعمال التي شاركت بها حتي الان؟

تم نشر ٣ كتب ليا وده بالاتفاق مع دار نشر كبير 

نشرت اكتر من قصيده ليا 

وإلى ماذا تريد ان تصل في هذا المجال؟ 

اني احقق هدفي اني اكون كاتبه دوليه وعالمه واني تتعمق اكتر وكمان يكون ليا كتابات منتشره في العالم كلو 


وجه كلمة لشخص تملكة اليأس او الخوف فوقف مكانه؟ 

الدنيا اصلا تعب ومشقه لازم تبقين بالله ويكون هدفك اكبر من الظروف اللي هتوقفك.


نريد ان نري شئ من اعمالك؟ 

ده هيكون قريب جدا هيام نزول كتب ليا اسموا نور بداخلك اتمني انوا ينال اعجابكم


ما رايك ف الكيان؟

كيان قمه في العظمه وهو اكبر داعم ليا، المواهب الشابه


سعدنا بخوض هذه التجربه معك ونتمني لك دوام النجاح والتفوق. 


كيان: البرق 

مؤسسة الكيان: گ سلمي محسن "ليل" 


مريم عمران|هَمج لطيف.

تعليقات

التنقل السريع