القائمة الرئيسية

الصفحات

حوار صحفي: منى محمود.
الصحفيه: طيف أحمد.


معانا اليوم واحده من أشهر الكُتاب التي حققت نجاح كبير في وقت قصير جدًا دعونا نتعرف علي قصه نجاحها في مجال الكتابة وكيف وصلت إلى هدفها، وماهي الأزمات اللتي مرت بها في حياتها.



نتعرف بيكي: 

گ" مني محمود عبدالغفار 

مركز منيا القمح الشرقيه 

21 سنه 

ف الصف الثالثث من كليه خدمه اجتماعيه


ماهو لقبك وماهو سبب اختيارك له؟ الكتابه منامينو 

لأن ده كان حلمي من وانا صغيره وكمان اختارت الاسم ده بالتحديد لأن كان مصدر راحه ليا وكنت بحس بالفخر كل ما اسمع اي حد يقولهولي


ماهي موهبتك ومتي اكتشفتيها؟ 

الكتابه، الشعر

من وانا صغيره ف 5 ابتدائي كدة كنت بكتب قصص قصيره وكلام من ده بس مش كانت معروفه لأن مش كنت بنزلها علي السوشيال او ابعتها لحد كنت فكراها عاديه ابتديت مره ف التانيه انمي منها اكتر لحد ما اكتشفت ان دي مش مجرد حاجات بكتبها لاء دي نابعه من موهبتي وكنت فخوره بيا وبدأت امشي في، مشوار حلمي وإن شاءالله هحققه


لماذا اخترت ذلك المجال بالتحديد؟

لأنه مفضل عندي اوي ودي موهبتي


متي بدأتي مسيرتك نحو موهبتك؟

في سنه 5 ابتدائي وانا صغيره


ما الشيء المميز بك كونك كاتبة عن باقي الكُتاب؟

اني مش بقلد حد في كتاباتي ودايما بعرف اجذب الكل لرواياتي وبكتب بقلبي وعقلي


ماهو سر نجاحك واستمرارك؟

الحمدلله بفضل نعمه ربنا عليا ودعوات ماما ليا وشويه دعم من بعض صحابي وثقتي ف نفسي 

هل واجهتك صعوبات؟وكيف تغلبتِ عليها؟

اها وقفت كتابه فتره بسبب كلام معظم صحابي مش هتوصلي والكتابه انتي مش ادها انتي مين يعني وحاجات من ده كتيير وشوفت انتقادات كتيير وقعت فتره كبيره معتزله المجال لحد ما جيت فجأه قرىت اعتمد علي نفسي واتجاهل كلامهم وبالفعل عملت اسم ليا وبقي ليا فانز بيحبوا كتابتي وكل حاجه خاصه بيا وده بفضل ربنا عليا ثم امي فالحمدلله


من كان الداعم الرئيسي لك؟

ماما


ماهي اهم انجازاتك اللتي حققتِها؟

اني الحمدلله اتعمل ليا حوار صحفي لأول مره وموجوده ف كيان كتابه وعندي صحاب ليا لما بيحتاجوا قصص او روايات بيلجأولي وليسا من فتره صغيره كتبت قصه لزميلتي كانت مطلوبه منها وعجبت الكل مش هي بس وبعدها ناس كتيير طلبت مني اكتبلهم زيها


ماذا تفعلين لتنمية موهبتك؟

بكتب كتيير وبقرأ اكتر ف اوقات فراغي


هل تودين تقديم الشكر لشخص معين؟

ماما


ماذا تنصحين الكُتاب المبتدئين ؟

ابدأ بنفسك وجاهد بنفسك ومتسمعش كلام اي شخص محبط واقرأ كتب كتيير وحاول تنمي من نفسك واوصل لأنك ادها ومتسمحش لحد يوقفك


مارأيك في الجريده؟

غايه في الجمال واعضائها وكل ما فيها قمه الادب والاخلاق وجريده محترمه وتدعم اي شخص عنده موهبه


وفي الختام نشكرك علي هذا الحوار اللطيف ونتمني تحقيق ما تتمنى.



طِيف احمد|هَمَج لَطِيف

تعليقات

التنقل السريع