القائمة الرئيسية

الصفحات

حوار صحفي: شهد محمد.
الصحفيه: طيف أحمد.

معانا اليوم واحده من أشهر الكُتاب التي حققت نجاح كبير في وقت قصير جدًا دعونا نتعرف علي قصه نجاحها في مجال الكتابة وكيف وصلت إلى هدفها، وماهي الأزمات اللتي مرت بها في حياتها.


نتعرف بيكِ: شهد محمد 19 سنه


ماهو لقبك وماهو سبب اختيارك له؟

المتمرده... المتمرده مش مجرد لقب وخلاص بالعكس اللقب ده وراه حكايات كتير لم يعلم عنها أحد والمتمرده فيها كل الصفات اللي ف شخصيتي المتمرده الف صفه ومليون حكايه 


ماهي موهبتك ومتي اكتشفتيها؟

من سبع سنين أنا من عشاق القراءه جدا وكان عندي شغف رهيب اني اكتب كتبت اول حاجه اسكربت وبعد كده اول روايه ليا وكانت ملاك الصقر ودي كانت بدايه نجاحي ومن هنا بدأت مسيرتي 


لماذا اخترت ذلك المجال بالتحديد؟

هوايه وشغف


متي بدأتي مسيرتك نحو موهبتك؟

من سبع سنين بدأت اكتب وعملت سلسله رومات ليا والحمد لله كبرتها وحاليا بقت سلسله رومات مملكات المتمرده ومن هنا بدأت الانجازات 


ما الشيء المميز بك كونك كاتبه عن باقي الكُتاب؟

متمرده واااه من قلم متمرده ف إذا بدأ يُكتب يبدع عظمه


ماهو سر نجاحك واستمرارك؟

حب الناس ليا مشجعني ووقفين فضهري وده سبب رئيسي ف أن أي كاتب يكبر ويستمر 


هل واجهتك صعوبات؟وكيف تغلبت عليها؟

كتييير طبعا لاكن أنا مقتنعه اقتناع تام أن لولا تلك العقوبات لا مكنت وصلت الى تلك المكانة والنجاح التي أنا عليه حاليا 


من كان الداعم الرئيسي لك؟

والدتي وصحبتي والمشجعين بتوعي اللي كانو السبب في مملكات المتمرده تكبر وتكون سلسله كبيره 


ماهي اهم انجازاتك اللتي حققتيها؟

عملت سلسله رومات ليا والحمد لله كبار دخلت ف اكتر من جريده وكيان واخدت تكريمات وكده وحاليا بطبع كتاب هيتعرض ف معرض القاهره واسكندريه الدولي مع الكاتبه اسراء الحسيسي

ماذا تفعلين لتنمية موهبتك؟

القراءه بجد بتفيد جدا وكمان أنا من النوع اللي بيتعلم من اخطائو ف بالتالي بحسن من كتباتي والحمدلله أنا بيبقا في تطور للاحسن


هل تود تقديم الشكر لشخص معين؟

طبعا ولدتي أولا لأن هي وقفه معايا ومشجعاني وصحبتي ودي سندي وقوتي ودايما فضهري وكل اللي وقف معايا وكان جنبي لحد مكبرت حقيقي بشكرو


ماذا تنصحين الكُتاب المبدئين ؟

خلي عندكو امل وبلاش استسلام لأن بدون عقوبات عمركو مهتنجحو اتحدو اي حد عايز يكسركو واكسرو انتو بنجاح اسمكو


مارأيك في الجريده؟

كان حلم من احلامي اني ادخلها وحقيقي من احسن الجريدات اللي أنا فيها وكمان المؤسسين كويسين جدا 


وفي الختام نشكرك علي هذا الحوار اللطيف ونتمني تحقيق ما تتمنى.


طِيف احمد|هَمَج لَطِيف

تعليقات

التنقل السريع