القائمة الرئيسية

الصفحات

حوار صحفي مع الكاتب أحمد حمدي

 حوار صحفي: دنيا ثابت في جريدة هَمَجْ لَطِيفْ

حوار صحفي: أحمد حمدي حجازي 

الصحفية:دنيا ثابت

 

السلام عليكم، اليوم معنا فريق شباب بتعمل على نشر الوعي والثقافه فريق معتمد على كتابه المقالات وزيارة الاماكن الاثاريه اسمه (فريق تاريخ وآثار) 

مؤسًسة الفريق /دنيا ثابت النكلاوي 

اليوم معنا عضو من الفريق تعالوا نعرف مين هو واذي وصلوا لكدا؟ 


الاسم؟

 أحمد حمدي حجازي 


السن؟

 21 سنه 


بلدك؟ 

البحيره 


كليتك؟

التربيه 


مؤهلك؟ 

طالب في كليه التربيه بتفهنا الاشراف 


موهبتك؟

الكتابه 


بدايتك امتى؟

من فتره طويله بدأت كنت بكتب قصص ورواياات قصيره 


بتوجهك صعوبات ولا لا؟ 

انا بنسبالي وجهت صعوبات كتير في حياتي بس دايما كنت ببص لقدام ومش بستسلم وببقي حاطط هدفي دايما قدامي لحد موصله


تقول اي للشباب عشان يكملو لما تواجهم صعوبات؟


احب اقول لاي شخص بتوجوه صعوبات. خلي ثقتك في نفسك دايما هيا الي تتحكم فيك اوعي تتأثر بأي كلام سلبي يتقلك في بدايه طريقك. خلي كلامهم السلبي ده دايما حافذ ليك. وتأكد ان يوماً ما سـتصل إلى ماتريد بس دايما إجعل ثقتك بالله لا حدود لها



مين بيشجعك؟ 

اهلي وصحابي دايماا بيشجعوني


اي هيا انجازاتك؟ 


1-باحث أثري لدي فريق تاريخ واثار وحاصل علي كرنيه عضويه الفريق وعضو لجنه صحافه لكتابه المقالات التاريخيه 

2-عضو هيئة التدريب والتثقيف لدي حزب مستقبل وطن في الامانه العامه با البحيره


اي هيا افكار المسقبليه؟ 

 أكمل في مجال الكتاابه وكتسب خبرات جديده من خلال النظر في سيره بعض الكتاب الكبار وبتأكيد ده هيسعدي في الوصل لهدفي وهو نشر كتااب باسمي يمكن الموضوع هيبقي صعب شويه بس دايماا لازم يبقي عندي إصرار وعزيمه لاني مقتنع جداا إن المحاوله و الإصرار دايما بيكون ورهم عوض من ربناا كبير 


اي رئيك في فريق تاريخ وآثار؟


 تيم جميل بجد بيقدم معلومات بتفيد ناس كتير خصوصا الناس الي مهتمه بالعلم والمعلومات التاريخيه دايما بيقدم ليهم معلومات موثوقه من مصادرهاا الأصليه وكمان بيساهم الفريق في نشر الثقافه والمعلومات التاريخيه اما اعضاء الفريق بقا فهم شباب عندهم طموح ودي اكتر حاجه بتميزهم هما دول الشباب الي يستهلو الدعم فعلا 


دورك اي في فريق تاريخ وآثار؟ 


«نائب ليدر الفريق» 


من هو مثلك الأعلى؟

انا بنسبالي في ناس كتير حبيتهم واختهم قدوه لياا بس دايماا مثلي الاعلي وقدوتي الي بحاول اقتدي بيها هو سيدنا محمد ﷺ

وفي النهاية بشكرك وبتمنى لك التوفيق والإزدهار. 


دنيا ثابت|همج لطيف

تعليقات

التنقل السريع