القائمة الرئيسية

الصفحات

 السلام عليكم ورحمه الله، معكم محمود محمد من جريدة "هـَمَـجْ لَـطِيـفْ" وأود أن أحظى بحوار صحفي معك، لذلك ما رأيكِ أن تُعلمنا بمن أنتِ؟

أنا أية حسن

١٩ سنه 

في كلية تربية قسم علوم اساسي

بدأت كتابة من خمس شهور بس


كيف كانت بدايتك؟

اللي خلاني اتجهت للكتابة كانت فترة إكتئاب كبيرة خلتني قريت كتير وكتبت حاجات مع نفسي كدا ومن خمس شهور اشتركت في مسابقه بالصدفه كانت كتابه قصه قصيرة بكلمات معينه محدده وبعد المسابقة نزلتها على الاكونت بتاعي كبوست عادي لقيت تفاعل من صحابي كتير جدا واني أبدا اكتب واني اكمل وانها عجبتهم فجربت اكتب اول روايه وهي العشق والنفس وكتبت قصص و خواطر صغيره.



لكل ناجح من يحاول أن ينقص منه في رحلتة، فكيف واجهت مثل هذة الأمور؟

لحد دلوقتي الأمور بفضل الله طيبه ومتيسرة مفيش حاجه موقفاني لكن وقت كتابتي للرواية وبحكم الجامعة والدراسة يأست فترة وتوقفت عن الكتابة لكن بفضل تشجيع والدتي و صديقاتي الثلاث يارا ورغده وبسمله كملت وعزمت على إنهائها وإرسالها للدار قبل إنتهاء موعد الاستلام.


طموحك اي في الفترة القادمة!

أحسن من اسلوبي وتفكيري واكتب كتيير جدا لحد ما اتعرف وابقى الكتابة المفضلة لدي أحدهم.


عساكي كذلك بالفعل، هل التحقت بورش أو كورسات لتنمية مهارات الكتابة لديك أم كان هناك سبيل آخر تودين إعلامنا به؟

ورشه واحده بسبب اني مبقاليش كتير بكتب مع كيان زادك لتنمية الرواية والقصة القصيرة، واكتر طريقة بتنمي مهارة الكتابة هي القراءة الكتيير لاشخاص مفيش اختلاف على طريقتهم و اسلوبهم في الكتابة.


من هم القامات العليا لكِ في المجال الأدبي؟

بحب أقرأ لعمرو عبد الحميد ، الدكتورة حنان لاشين ، الكاتبة المفضله دينا جمال.


هل تودين أن تقدمي الثناء لأحدهم؟

والدتي على دعمها ليا وتعبها معاها الفتره اللي فاتت دي، وصديقى وتؤام روحي يارا ليها كل الشكر على وقفتها في ضهري ومشاركتها لياا كل حاجه.

وجهي كلمة لمن يقرأ هذا الحوار سواء كان الآن أو بعد عدة أعوام.

متبطلش تحلم، انت قد أي حاجة أحلم واسعى لحلمك ودايمآ ادعي ربنا وخليه راضي عنك وصدقني هيحققلك كل اللي بتتمناه وهتنجح دايما.


حسنًا، أتمنىٰ لكِ تحقيق ما تتمنى، تشرفت بعمل اللقاء معكِ، ، كان معكم محمود محمد من جريدة همج لطيف، والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته.


محمود محمد|همج لطيف

تعليقات

التنقل السريع