القائمة الرئيسية

الصفحات

 مصطفي الزنقلي

كتبت الصحفية/ هدى صالح"وديان"

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

صباح الخير أو مساء الخير أينما كنت عزيزي القاريء، مرحبا بك معنا في جريدة همج لطيف، نتشرف اليوم بإجراء حوار مع الكاتب المُبدع؛ لنكتشف معًا إبداعها وموهبتها الرئعة؛ لنجوب معًا بين أسطور كلماته البراقة أنه لشرف لي بإجراء هذا الحوار مع هذا الكاتب المُبدع، ونتمنى له دوام الإبداع، والتقدم، ونتمنى لكم قرأه ممتعه .

فلنرحب معًا بالكاتب العظيم

(مصطفي الزنقلي).



فى بداية الحوار أخبرنا من هو 

مصطفي الزنقلي؟ 

 _ مصطفى امين الزنقلي

أو مصطفى عبدالسلام الزنقلي.

_أبلغ من العمر 17 عام .

_في الصف الثاني الثانوي الازهري القسم العلمي.

 



كيف بدأت مسيرتك؟

  كنت بكتب قصص، وأختي حبت تخليني أنشر في مكان، والناس تشوف أنا بنشر إي، واتعرف فَـ كلمت بنت من بلدنا، ودخلتني كيان (روح عازفة) الذي له فضل عليّ، وفخور إني كنت جزء منه، وبدأت أكتب في

(كيان روح عازفة) قصص، ونصوص، و أنزل في الرومات، وكان في روم بعيدًا عن الكتابة، وكدا فَـ كنت بكتب حاجات بسيطة، وأبعتها، وبعدها نميت الموهبه بِـ نفسي لغايه ما كِتاباتي كلها اقتصرت على الشِعر قط.




كما نعرف أن لكلٍ منا صعوبات في مسيرته.

ما الصعوبات التي واجهتهك؟ وكيف تعاملت معها؟

    بالطبع واجهني صعوبات، كانت صعوبات مثل السفر؛ لأن أنا من الأرياف، وإني أسافر كل أسبوع مرتين عشان حفلات صعب بس الحمد لله جريت ورا حلمي.



هل تعتقد أن الكتابة تندرج تحت مسمى الهواية أم الموهبة؟

    تختلف من شخص لأخر، أنت شايفها إي، الكتابة بالنسبة ليا موهبة، وأسلوب حياة.

 في ناس شايفة الكتابة مجرد موهبة بضيع فيها وقت بس أنا بكتب عشان أعيش.



من أكثر الشخصيات المحببة أو التي تمثل كاتبنا في الواقع؟

_ أنا قدوتي الأولي رسول الله.

_ قدوتي الثانية فـِ الدنيا حاليًا أنا؛ لأن أنا بس ساعدت نفسي، ووقفت جنب نفسي، أما كَـ شعراء، لا يوجد شاعر معين، لكن أنا شايف نفسي أفضل شاعر على الساحة مع احترامي لـِ الجميع، و شايف لي نفسي مستقبل كبير بس شايف إن الشاعر (محمد عادل) لم يأخذ فرصته، لو كان أخذ فرصة كان هيكون ليه اسم كبير جدًا.



ما هي صفات الكاتب الناجح من وجهة نظرك؟

    من يهتم بالمحتوى الذي يقدمه وليس بكثرة من يتفاعل مع ما ينشره علي السوشيال.




من الذي شجعك على خوض هذا المجال؟

    كنت الداعم لنفسي في البداية، ثم أهلي بدأوا يدعموني معظم الوقت، وفي شخص معين من أهم الناس في حياتي؛ السبب الأساسي ف إني شاعر.




ما هو الشيء الذي يلهم قلمك عادةً؟

   المواقف التي تحدث أمامي، والقراية، وأوقات كثيرة الموسيقى، والأحداث اليومية فِـ حياتي.





ما هو سر لقبك أو كيف تم اختياره؟

    اللقب كان زيكولا اسم رواية نزلت ف 2019، حبيت الاسم جدًا، وكنت لسه في البداية فـَ لقبت بيه فترة، لكن حاليًا، لا يوجد لقب، لكن لو فِـ يوم بقى ليا لقب هيكون (زيكولا).




كيف توفق بين حياتك وعملك الإبداعي ؟

  أنا الكتابة هي حياتي العملية، حقًا أنا أينما كُنت وخطر علي بالي نص أترك المكان وأدونه، أما الدراسة فَـ هي جزء من حياتي أنا بعمل الحاجة اللي بحبها، مش بحب الدراسة بس لو ما درستش هعيش بس هكون مش متعلم صح ف لازم أتعلم بس الشعر بكتبه عشان أعيش مش بعيش عشان اكتب.




هل لديك موهبة أخري؟

   كتابة القصص لكن قليلًا.



كما نعرف أن كاتبنا المبدع، فتى في عُمر الوردات تميزت بالإرادة القوية والنجاح الباهر لم يعرف الفشل قط، ولا يعرفه الفشل، واجه الصعوبات وتحدي نفسه، وأصبح ذات موهبة مرموقة.


حدثنا عن إنجازاتك؟ 

   أنا كـَ مصطفى وقعت كتير اوي بس كنت بكمل تاني، و كنت بشوف صعوبات كثيرة جدًا، لكن أنا أمامي حلم وهدف أسعي له.

_ أول إنجاز بسيط هو كتاب مجمع (مسارات القلوب) كتاب خواطر، و كان أول كتاب أشارك فيه.

_ ثم العديد من الدواوين الشعرية، وفي معظمهم لم أعلم مين شارك ب اسمي فيها، وبجد لقيت رد فعل جميل جدًا من الناس.

_ أول إنجاز ليا، وفخور بيه ديوان (منعطف حياة) عن دار كيانك للنشر والتوزيع معرض القاهرة 2021 .

_ ثم ظهرت في حفلات كثيرة، وكبيرة كَـ ضيف شرف.

_ ثم حفلة فردية في الربع الثقافي، و كان فيها عدد مش قليل بس كنت فخور بـِ نفسي إن العدد دَ جاي عشان يسمع أشعاري.

_ وتتوالي الإنجازات يومًا بعد يوم، وإنجاز جديد، وهو

 (ديوان سيناريو )معرض الكتاب 2022 عن دار ميثاق للنشر والتوزيع.



شيء من كِتاباتك؟


   بحبك قد أما قلبي دَق 

أو اكتر من ما سمعت كلمه لا

بحبك بدون ما اعرف بحبك ليه 

قوليها بقى منك لله مش عاوزه زق 

الدنيا حلوه لو تضحكي مره 

و الضحكه منك تمحي الحزن من قلبي 

و أنسى أحزاني المُرّه

طب جربي تصحي من النوم 

و تخرجي بره

هتلاقي الدنيا زهور ف زهور 

والله لو قلتي بحبك 

أنا قلبي هيدخل فيه النور 

و علاقي الحزن بسرعه يغور

لو قلتي بحبك انا قلبي هيبقى جميل في جميل

و الحزن يروح يترمي ف النيل

و هيرجع قلبي يعيش تاني

والله اسمعها مره يا ست 

و هلاقي الأفراح جيّاني

هتعدي الحزن و تدخل و تسكن فيه 

شوفي كلمه بسيطه ازاي يعني 

و ك إنك جايه تقولي إفيه

هتخلي الدنيا خيال في خيال

و يروح الحزن و نبني البيت 

و نعيش أنا وإنتي و نبقى جُمال 

قولي بحبك بقا أنا قلبي محتاجها

محتاج أنا لو مره مش زعلان 

لو قلتي كلمه يا بنتي والله

ف ظرف لحظه هتتمحي الأحزان

ها يهدى قلبي و روحي بالمره 

قولي بَحبّك و افضلي في قلبي

متطلعيش برا 

الحزن لو في عنيا يومها يروح 

و الدنيا تهدأ ميكنش فيها جروح

والله انتي يا حلوه مش فاهمه 

ازاي بحبك هترد فيا الروح.




سعدت جدًا بالحوار معك يا أستاذ(مصطفي) ممكن كلمة أخيرة نختم بيها الحوار؟

     أنا سعيد أكثر،  

نصيحتي لكل من بدأ كتابة حديثًا ألا يستسلم لكل ما يعوقه في طريقه، ثق في ذاتك وستصل يومًا ما لحلمك.



هدى صالح "وديـان" | همج لطيف

تعليقات

التنقل السريع