القائمة الرئيسية

الصفحات

 اسكريبت "قائدي"



حبيبة جمعة

ديالا بتوهان : أأأأأ... أنا فيييييين

أركون : مرحبًا بكِ يا عزيزتي، أنتِ في عالمي

ديالا بعدم فهم و خضه : علم ايه يعم أنت مين انت كمان

أركون : قريبًا ستعرفين كل شيء، هيا بنا أخذك إلى جوله ترين فيها ما هذا

ديالا : لا انا عايزه اعرف انت مين دلوقتي

أركون : اخبرتك انكِ ستفهمين كل شيء لاحقًا يا عزيزتي، لا تقلقي؛ فأنكِ ستبقين بخير معي

"أركون مد إيده ليها عشان تطلع على البُساط السحري"

أركون : هيا عزيزتي أنهضي معي

ديالا بتتنيحه : أنهض فين ده ايه ده هو انا دخلت كرتون علاء الدين!

أركون : لا أفهم كلامك كثيرًا، هيا امسكي بيدي و لا تقلقي

"ديالا طلعت على البُساط و طلع بيها لفوق و السقف اللي كان موجود اتفتح و انتقلوا لمكان جميل و هي متنحه و شبه هيغمي عليها"

أركون : أشربي هذا عزيزتي كي تكوني بخير

"ديالا شربت المشروب ده و فاقت و كانت متنحه و منبهره من اللي هي شيفاه، كان موجود شلالات شكلها حلو اوي و سُحب و عصافير شكلها جميل و ملونه و كائنات غريبه ملونه تميل لشكل التنين بس على شكل ألطف، بصت تحتها لقت انها على بُعد مسافه كبيره جدا و البُساط و هو طالع لفوق و بيميل بسيط اختل توازنها وقعت"

_________________________________________

" ديالا بنت عندها ١٩ سنه في سنه اولى علم نفس بتعشق الخيال و بتحب تخلق لنفسها حياه فيه بعيدًا عن الواقع و أقرب واحده ليها هي صحبتها ريما معاها في نفس الكليه و صحبتها من زمان"

" أركون" معناه الرئيس أو القائد، هو كائن خيالي اتخلق في خيال ديالا 

______________________________________________

" ديالا و هي بتقع من على السرير و هي نايمه : اده، هو كل ده كان حلم، طب ازاي

الام دخلت اوضتها : قومي يبنتي هتتأخري على الكليه

ديالا بعدم فهم : يعني ده كله كان حلم

الام بعدم فهم : هو ايه

ديالا : لا مفيش حاجه انا قايمه اجهز

_____________________________________________

"جهزت و رنيت على ريما تنزل و قابلتها تحت البيت"

ريما و هما ماشيين رايحين الكليه : صباح الخير، مالك ضاربه بوز على الصبح ليه يا نكدو

ديالا : حلمت حته حلم إنما ايه جميل اوي ياريته م كان حلم

ريما بعدم فهم : حلم ايه، انتي خيالك عامل شغله معاكي

ديالا حكيتلها : و بس يستي صحيت لقيت نفسي واقعه من على السرير

ريما بضحك : انتي كنتي شاربه حاجه قبل م تنامي، ده انتي خيالك عنب

ديالا بعصبيه : انا غلطانه اني حكيتلك

ريما بضحك : خلاص خلاص اهدي بهزر، بس انتي خياليه اصلا ف ممكن ده بسبب خيالك

ديالا : ممكن بس ده حاجه غريبه اول مره تحصل من خيالي، يلا على المحاضره

________________________________________

"خلصوا المحاضره و خرجوا راحوا يجيبوا أكل و بيتمشوا"

ديالا وقفت مره واحده متنحه

ريما : في ايه يبت وقفتي و متنحه كده ليه

ديالا : بصي البيت اهو

ريما : بيت ايه ده مش بيت، انتي كويسه؟

"ديالا بتجري تدخل البيت و هي بتجري عربيه خبطتها اغمى عليها و بقا في عالم تاني"

__________________________________________

ديالا بتعب : أنا جيت تاني ازاي و انا مدخلتش البيت حتي

أركون : مرحبًا بكِ مرةً ثانية يا عزيزتي، هيا لنُكمل جولتنا 

ديالا بعدم فهم : انا عايزة اعرف انت مين

أركون : أنا قائد أحلامك يا عزيزتي، أنا أركون و أُريدك أن تأتي إلى عالمي 

ديالا بعدم فهم : ليه! انا مش فاهمة حاجه 

أركون : انتِ تحبين الخيال و تحبين أن تعيشين به أليس كذلك عزيزتي؟

ديالا : ايوه صح

أركون : حسنًا فأنتِ الأن في فرصه لطيفه تعيشين فيها، هيا لنُكمل جولتنا

ديالا : هو انا هاجي هنا على طول

أركون : لا سأتي أنا 

ديالا بعدم فهم : ازاي

أركون : ستعرفين لاحقًا، هيا بنا

"ديالا طلعت معاه على البُساط و شافت نفس الكائنات اللي كانت موجودة قبل كده و كان في كائنات زياده شكلها غريب جدًا بس جميله اوي و فيه ألوان كتيره بتظهر كل م بيطلعوا لفوق و حاجه في منتهى الجمال، فجأه البُساط لف بيهم لفه جامده شويه ف ديالا وقعت" 

___________________________________________

"في المستشفى"

ديالا فاقت بخضه مره واحده : ايه اللي حصل في ايه 

ريما بخضه : اهدي اهدي، لما كنتي بتجري و بتقولي بيت هنام ده كان طريق و عربيه خبطتك و اغمى عليكي

ديالا بتعب : شوفته تاني يا ريما

ريما بعدم فهم : طب ممكن تهدي دلوقتي، الخبطه خفيفه و الدكتور قال ممكن نخرج النهارده 

"الباب خبط و دخل تميم" 

تميم : حمدلله على السلامه 

"تميم شاب عنده ٢٣ سنه في كليه هندسه و روحه قابلت روح ديالا و يُعتبر انه ده أركون" 

ديالا بتعب : انت مين

تميم : انا تميم اللي خبطك بالعربيه

ديالا : حاسه اني اعرفك

تميم : و انا نفس الشيء 

ديالا ميلت على ديما و قالت : ده شبه أركون

ديما بعدم فهم : أركون مين 

ديالا : اللي كان بيظهرلي في الحلم 

ديما بعدم فهم : انتي بتتكلمي جد، انتي مقتنعه انه حقيقي

تميم : انتو بتقولوا ايه

ديالا بتلقائيه : بشبه عليك 

ميل تميم على ديالا و قال بأبتسامة : أخبرتك إنني سأتي

ديالا بصدمه : ده ازاي! انت ازاي 

تميم : أرواحنا اتقابلت و الصدفه جمعتنا إني اطلع انا اللي خبطتك بس اعتقد انها مش صدفه لأن ارواحنا حبت بعضها 

"ديالا و ريما مصدومين، جه الدكتور قالهم انهم ممكن يخرجوا دلوقتي" 

تميم بحُب : مش هينفع تبعدي عني كده خلاص 

ديالا : روحي كانت اتعلقت بروحك في الحلم، لما كنت بفوق منه بكون عاوزه أرجع تاني 

تميم بحُب : تسمحيلي أدخل عالمك الجميل عزيزتي

ديالا بأبتسامه و حب : بِكُل سرور يا عزيزي 


و تعلقت بطيفك يا قائدي و لا أستطيع الاستغناء


حبيبة جمعة|همج لطيف 

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع