القائمة الرئيسية

الصفحات

اسكريبت "تجمع صالح ف شهر الخير" 

ريم صالح 

_مريم تعالي بسرعه المسلسل هيبدأ

_مسلسل!

_اه يمريم تعالي بسرعه لانه خلاص بدأ

اتجهت ل الصاله بعد ما كنت ف المطبخ

قفلت التلفزيون وو قفت قدامها

_مش هتفرج ولا انتي كمان

_ودا ليه

_لان رمضان مش ل المسلسلات و البرامج ال مش مفيدة إطلاقاً رمضان شهر العباده مش شهر المسلسلات و الكلام الفاضي ده

_بس انا فتحت التلفزيون بعد الفطار

بعصبيه نسبيه_ الحرام قبل الفطار حرام بعد الفطار مش عشان خلاص فطرت اشغل التلفزيون واعمل حاجات مينفعش تتعمل واحنا صايمين

_خلاص يمريم فهمت

_ ريهام انا عايزه افهمك بس اننا لازم نستغل شهر رمضان ف اننا نقرب من ربنا اكتر ونفضل كده حتى بعد رمضان

حضنتني _ربنا يديمك ليا

_بادلتها الحضن_ويديمك ليا يجميل


تعالي بقا نشوف محاضره او درس ل دكتور محمد الغليظ

_اشطا يلا

بالصدفه الفديو ال شفناه كان دكتور محمد بيتكلم عن 

ان رمضان مش شهر المسلسلات 

بعدها فتحنا فديو تاني


صعد النبي في يوم عل الممبر

فلما صعد الدرج الاول قال آمين 

فلنا صعد الثانيه قال آمين 

ولما صعد الثالثة قال آمين 

فقال الصحابه يارسول الله رأيناك فعلت شئ لم تكن تفعله من قبل 

فقال اتي جبريل فقال يا محمد :- هاب وخسر من أدرك رمضان ولم يغفر له قل آمين فقال قُلت آمين 

قال خاب وخسر من أدرك والديه او إحداهما ولم يغفر له فقل آمين فقال قُلت آمين

قال خاب وخسر من سمع اسمك ولم يصلي عليك قال فقل آمين فقلت آمين

_تخيلي جبريل بيدعي و النبي بيقول آمين ف الأكيد أن الدعاء ده مستجاب ف احنا لازم نستغل رمضان عشان يُغفر لنا 

_هتفضلي معايا وتساعديني عشان نطلع من رمضان مغفور لنا و ربنا راضي عنا

_اكيد اكيد هفضل معاكِ

___________

_مريااااااااام

_اي جايه

_شكلك نسيتي الدرس ال ورانا

_اوو نسيت خالص ثواني وجايه نسمعه سوا

_اشطا يجميل 


ريهام اللهم بارك همتها بقت عاليه جدا بتجمع دروس كتير ومحاضرات تفيدنا وبعدت خالص عن المسلسلات 

اتعلقت بالقرآن اكتر و اكتر وده أفضل شيء عملته انها بقت مرتبطه بالقرآن اوي لدرجه انها بتاخد مصحفها معاها ف كل مكان 

_صحيح ي ريهام ليه بقيتي بتاخدي المصحف معاكِ ف كل مكان 

_احنا ف شهر رمضان يمريم ولازم نكون مرتبطين بالقرآن اكتر وحقيقي انا لاقيت الراحه ف القرآن وكمان هتاخدي حسناات 

انك تقرأي قرآن م المصحف ف الأماكن العامه عشان تذكري الناس بربنا و القرآن 

_تعرفي ي ريهام 

_عرفيني 

_انا لما كنت بلاقي بنت ماسكه مصحف وبتقرأ ف المواصلات كنت بفتح التيلفون وأقرأ قرآن من عليه كنت بغير انها أقرب من ربنا مني 

_وانا لما كنت بلاقي بنت معاها خاتم التسبيح كنت بفتكر الذكر وأفضل اذكر ربنا 

____________

6:15 اذان المغرب

_استني خدي تمر قبل المايه 

_حاضر 

_خدي تلاته

_هتفرق

_اه سمعت حديث اننا نفطر ب تمر و حديث تاني ان ناكل التمر عدد فردي مش زوجي 

_طب تعرفي ليه

_اه عَنْ أَنَسٍ ـ رضي الله عنه ـ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «يُحِبُّ أَنْ يُفْطِرَ عَلَى ثَلَاثِ تَمَرَاتٍ، أَوْ شَيْءٍ لَمْ تُصِبْهُ النَّارُ. وهو حديث ضعيف كما قال الألباني 

_اشطا م النهارده وهنفطر عل تمر 

_بإذن الله 

____________

_انتِ صاحبه مش جدعه علفكره

_ليه يمريوم

_بتقرأي وِردك من غير ما تقوليلي 

_ انتِ كنتي بتسمعي ل لايف دكتور محمد الغليظ علفكره بردوا من غيري

لعبت ف شعري بإحراج 

_خلاص سماح المره دي 

_ها عرفتي معلومه جديده 

_اه بس كنت عايزه اعرف يعني اي إيماناً و احتساباً

كتور محمد قال لازم تعرف يعني اي من صام رمضان إيماناً واحتساباً غفر له ما تقدم من ذنبه

_طب ما تيجي نشوف جوجول 

_هاتي التيلفون ده كده 

_الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

ففي الصحيحين من حديث أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: من صام رمضان إيمانا ً واحتساباً غفر له ما تقدم من ذنبه. قال الحافظ ابن حجر في " فتح الباري": المراد بالإيمان: الاعتقاد بفرضية صومه. وبالاحتساب: طلب الثواب من الله تعالى. وقال الخطابي: احتسابا أي: عزيمة، وهو أن يصومه على معنى الرغبة في ثوابه طيبة نفسه بذلك غير مستثقل لصيامه ولا مستطيل لأيامه. اهـ. وقال المناوي في " فيض القدير": من صام رمضان إيماناً: تصديقاً بثواب الله أو أنه حق، واحتساباً لأمر الله به، طالباً الأجر أو إرادة وجه الله، لا لنحو رياء، فقد يفعل المكلف الشيء معتقداً أنه صادق لكنه لا يفعله مخلصاً بل لنحو خوف أو رياء. وقال الإمام النووي: معنى إيماناً: تصديقاً بأنه حق مقتصد فضيلته، ومعنى احتساباً، أنه يريد الله تعالى لا يقصد رؤية الناس ولا غير ذلك مما يخالف الإخلاص. 


_____________

_مريم ماما بتقولك انك هتيجي تفطري عندنا انهارده

_بس

_ مفيش مبرر هتفطري معانا اصلا ماما بتحبك جدا

حضنتها_وانا بحبها وبحبك


بعد العصر كنت انا وريهام ف البيت عندهم

مامتها طيبه جدا بتعاملني زي ولادها بالظبط

_واكتر يمريم

_ تعرفي انها فرحانه جدا انك جيتِ انهارده

_ده انا ال فرحانه ان ربنا رزقني بيكم حقيقي


_مريم تعالي اعملي العصير

مامتها اتكلمت _ قومي انتِ ي ريهام سيبي مريم

_هي بتعمله حلو يماما

_خلاص يطنط انا هعمله متعوده اعمله دايما


_________________

ع الفطار

_ بتقولي اي مريم.

_بدعيلك يقلب مريم

فعن أبي هريرة رضي الله عنه أنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "إذا دعي أحدكم فليجب، فإن كان صائماً فليصل، وإن كان مفطراً فليطعم" رواه مسلم، ومعنى فليصل: فليدع لأهل الطعام بالبركة.

_الإنسان محظوظ انه يعرفك

_حبيبي ربنا يرضى عنك

ريم صالح|همج لطيف 

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع