القائمة الرئيسية

الصفحات

حوار صحفي: چنى أحمد.
الصحفيه: هَنـا مُحـمد.

مع كل شروق يظهر لك حلم جديد، وبأحلامُنا تخلق مواهب تستحق أن ترىٰ، واليوم سنتحدثُ عن موهبة كضوء الشمس، موهبة تستحق أن تظهر للجميع.

المبدعه: چنى أحمد.


الموهبه: كتابه خواطر وروايات 


كيف تعلمتِ الكتابه ومتى، وكيف بدأت في المجال الأدبي؟بصراحه من زمان اوي كنت بلقى شعر ومن بعدها بقيت انا اللي بكتب الشعر والقيه وبعدها بقيت بكتب روايات وخواطر حاليا هي لسه مظهرتش ف النور لاكن انا مشاركه حاليا في كتاب هيطلع قريب جدا أنشاء الله انتظروا.


هل لنا أن نطلع على إسم أعمال لكِ أو كتب ساهمت بها؟ 
هو لسه الموضوع بيبدأ بس الكتاب اللي طالع قريب أسموا عشوائيات بس اكيد دي مش النهايه.


هل لنا أن نتطرق قليلًا لبدايتكِ في الكتابه والمحطات التي أثرت بك ككاتبه؟
البدايه كانت جميله كانت سهله لأن الموضوع مش جديد دي حاجة انا بعملها من بدري مفيش حاجات وقفت معايا والدتي كانت بتدعمني كتير وبتقف جنبي وبتأثر فيها كتاباتي.
وجه النصح لمن يريد أن يخطو على النهج السليم كي يصير كاتب؟ 
حقيقي الموضوع شيق جدا أهم حاجه انك تحس بالكلام اللي بتكتبه عشان اي حد يقرأه يحس بيه اكتب اللي بتحسه اشتغل على نفسك اكيد هتغلط بس ف الآخر هتبقى فخور بنفسك واللي حواليك كمان هيفتخروا بيك.


ما السبيل الأمثل لصقل المهارات، من ممارسة أو ورش أو لديك نصيحة أخرى؟
 قرأه كتب وروايات ومنها بدأت اكتب روايات والمشرف بتاعي كان بيبقى ماما وبابا بس اكيد كان عندي غلط مختلف كل مره عن اللي قبلها لغايه ما بقيت بكتبها صح وحاليا انا شغاله ف روايه بس برضوا لسه مطلعوش للنور.


هل تود تقديم الثناء لأحدهم؟
طبعا اه جني فضالي وماما جني فضالي صديقه الطفوله كانت دايما بتدعمني وكانت جنبي وماما كانت معايا من البدايه وكفاية عندي اني اخليها فخوره بيا 


وجه النصح لمن يقرأ هذا الحوار سواء كان الآن أو بعد عدة أعوام؟
متيأسش الحياه فرص لازم تستغلها زي ما انا عملت لما لاقيت جالي فرصه ف مجال انا بحبه استغلت الفرصه دي والحمد لله الكل وقف جنبي وبيدعموني.
 ما رأيك في الجريدة؟
حاجه جميله جدا أن في حد يقف جنب المبتدئين اللي زيي ويدعموهم انا حقيقي بشكرهم اوي بجد.
 

حسنًا، أتمنىٰ لك تحقيق ما تتمنى، تشرفت بعمل اللقاء معك، كان معكم هَنـا مُحـمد من جريدة همج لطيف.

 هَنـا مُحـمد|هَمـج لطيف.

تعليقات

التنقل السريع