القائمة الرئيسية

الصفحات

 حوار صحفي: أيه كارم



الصحفية: مريم طه 


كُل إنسان يعرف ذاتة دائمًا ويكتشف ما بداخلها، كُل إنسان يعرف موهبتة التىٰ أعطها الله لهُ وقدرة بها، ويا حبذا علي ما وجد موهبتة هي الكتابة، وهذة الكاتبة ليست كاتبة عادية، قلمها مُختلف ومُميز، تسعى دائمًا لتحقيق ما هو أفضل، فـ هيا بنا يا عزيزي القارئ نعرف من تكون شخصية اليوم.

*_/ الكتابة بالنسبة لكِ؟*


الكتابه بالنسبالي كيان وابن

وستظل الاختيار الافضل التى ف حياتي والركن التى ارتاح فيه

*_/ متى بدأتي الكتابة؟*


بدأت بالكتابه منذ سبعة سنوات حيث كان عمرى وقتها 16 عاما


*_/ أهم أعمالك؟*


بدأت بجانب الكتابه والشعر عمل مهم بالنسبالي وهو جبر الخواطر من الحاجات اللي نجحت جدا بفضل ربنا الحمد لله وطلع عليا لقب "جابرة الخواطر" واخذت درع "افضل صانع محتوى" على منصة "كواى"





*_/ حكمة مؤمنة بها؟*


صاحب الجميع ولا تثق بأحد



*_/ جوائز حصلتِ عليها في مجال الكتابه؟*

حصلت على العديد من الجوائز

 

*_/ من هو قدوتك في الكتابة؟*

بحب الاختلاف ماليش قدوه لكن بحب اقرأ لعم الشعراء (الشاعر الكبير احمد فؤاد نجم ، واميل لكلمات ملك الرباعيات الشاعر الكبير صلاح جاهين) 

والاكثر تأثيرا بي وبشخصيتي هو الشاعر "هشام الجخ"



*_/ هل واجهتكِ عقبات؟*


سنين بواجهه عقوبات ولكن عندى يقين ف الله طول الوقت ان طول مافي نفس في امل

*_/ كيف تستعيدين شغفك في الكتابة؟*


  استعيد شغفي ف الكتابه عندما يشتد حزني ولا يوجد احد بجانبي

*_/ شىء من كتابتكِ؟*



(قصيدة ابويا مامتش) 

هتكلم عن اول حب 

هتكلم عن طيبه القلب 

هتكلم عن شعره الابيض 

او حضن سَانِدنى لما بشب 

هتكلم عن سيرته الحلوه 

لما اعدى ف شارع سد 

كله يسلم سيرته تشد 

حتى الاسم..... 

بعد وفاته والله يسد

كانت الكلمه بتتقال جد 

كانت النظره منه تهد

هو ابويا حبي الجد

حب بيبدأ مبيخلصش. 

بس المووت كان سبب البُعد

حتى البيت المبنى اتهد

ولا فراقه مهما يزيد

قلبي يحن ولقبره يشد

بجرى إليه صوتي بينده بس عليه

باااابااا رد عليا رد يابيه 

كان بيطبطب حتى ف موته 

لما انا أبكى راحتى ف صوته 

هفضل رافضه لفكرة موتو

اصلا عايش سامعه انا صوتو..! 

شايفه حمايته وشايفه امانه 

طب انتو قولولى شايفين جبروتو

حتى لبنته لسه محنش 

لسه سايبها وحتى مرنش

كدبى عليكم تاعب قلبي 

صوتو وصورتو رغم غيابه لسه ف قلبى

هو كابوس ايوه كابوس بس مطول 

مكدبش عليكم نفسي يروح 

حتى ابويا عايش روح

عايشه بذكره تجمعنى معاه 

انا صورى معاه كلها ذكراه 

عِدو ف ايام او حتي سنين 

ابويا هيفضل الروح والعين 

سندى ف حياته وحتى ف ماماته

عارفين ازاى.....؟! 

انا حاضنه ف صورته

ليل ونهار 

صدقتو ان ابويا مامتش 

هو حقيقه والله حقيقه بس مكملتش


_*/ اتركِ نصيحة لكاتب..؟*


ابدأ بنفسك ولا تخلق وقت للاستسلام


_*/هل قمتى بعمل دار نشر اوكيان ومالهدف؟*


لا اقم بكيان او مبادره




_*/ماهو لقبك فى مجال الكتابه؟*


جابرة الخواطر آية كارم


_"/في نهاية حوارنا نختم برباعية من اقرب خاطره لقلبك؟* 

انا فيا ميزه غير اي حد 

انا ليا ضحكه وقلب جد 

انا عايشه بس بروح جميله 

انا وسط عالم مليانه حقد





_*/رأيك في همج لطيف؟*

الحوار مع مجلة إيفرست جميل جداً وراقي وممتع للغاية


مريم طه|همج لطيف 

تعليقات

التنقل السريع