القائمة الرئيسية

الصفحات

حوار صحفي: بسمله إبراهيم.
الصحفيه: طيف أحمد.


معانا اليوم واحد من أشهر الكُتاب الذي حقق نجاح كبير في وقت قصير جدًا دعونا نتعرف علي قصه نجاحه في مجال الكتابة وكيف وصل إلى هدفه، وماهي الأزمات اللتي مرت به في حياته.


نتعرف بيك: انا بسملة ابراهيم

شاعرة وملقية

عندي 15 سنه 

من محافظة الدقهلية 


ماهو لقبك وماهو سبب اختيارك له؟

" ليل " لإن سكون الليل والجو الهادي له عامل مهم ومؤثر على القصيدة وانا عادة ما بكتب فى الليل


ماهي موهبتك ومتي اكتشفتها؟

تأليف الشعر وإلقائه وانا عندي 14 سنه بدأت انمي الموهبة بإني أتدري كتير واشارك فى مسابقات 


لماذا اخترت ذلك المجال بالتحديد؟

لأن الشعر أكتر شئ بعرف أوصف أحاسيسي كلها فيه ولأنه الأقرب لقلبي ولإني بحبه .


متي بدأت مسيرتك نحو موهبتك؟

بدأت لما كنت بسمع ل شعراء من خلال اليوتيوب واشوف طريقة القائهم وكنت بتعلم منهم ثم بدأت أدخل فى مسابقات مدرسية ثم دخلت فى عالم الشغف اني أصبح يوما ماا شاعرة كبيرة ومشهورة وإن شاء الله احققه  


ما الشيء المميز بك كونك كاتب عن باقي الكُتاب؟

اني شغوفه بحب اتمسك بحلمي رغم صغر سني وان الكل كان بيشكك فى قدراتي بس انا كنت ببهرهم كل مرة ودا كان ليه عامل كبير فإني أستمر رغم كل الاحباطات من الناس .

ما هو سر نجاحك واستمرارك؟

أختي سر نجاحي واستمرارى 


هل واجهتك صعوبات؟وكيف تغلبت عليها؟

الصعوبات اللى واجهتني كانت عبارة عن اني لسه صغيرة ومش متقنه اني اقلف شعر وإحباطات ومحاولات لأشعر باليأس وطبعاا البيئة لياا تأثير كبير وبالأخص اني عايشه ف الريف .


من كان الداعم الرئيسي لك؟

أختي 


ماهي اهم انجازاتك اللتي حققتها؟

أنا لسه حقيقة محققتش انجازات كبيرة بس انا فخورة بإني حققت انجاز اني اخلى اهلى فخورين بيا وصحابي ومدرساتي ف المدرسة .


ماذا تفعل لتنمية موهبتك؟

بتدرب كتير وبشترك فى مسابقات وغالباا بتكون فى مسابقات مع نفسي بتحدي فيها نفسي .


هل تود تقديم الشكر لشخص معين؟

وأختي طبعا احب اشكرهاا عشان هيا اللى كانت ديما بتسمعني 


ماذا تنصح الكُتاب المبتدئين ؟

انصحهم بعدم اليأس لإن ف البداية كلنا بنبقاا على درجة كبيرة من اليأس على اننا مش هنقدر نحقق الحلم بس لا انا بقول ان حتي لو مقدروش يحققو نجاحات ف البداية فبإذن واحد أحد هيقدرو يحققو بعد كداا انجازات كبيرة جدا ويبقو فخورين بنفسهم 

ما رأيك في الجريده؟

الجريدة روعة حاجة فى منتهي اللطف 


وفي الختام نشكرك علي هذا الحوار اللطيف ونتمني تحقيق ما تتمنى.


طِيف احمد|هَمَج لَطِيف

تعليقات

التنقل السريع