القائمة الرئيسية

الصفحات

الفيلم الذي ابتدأت منه حكايتنا

 نص"الفيلم الذي ابتدأت منه حكايتنا "

الكاتبة: أسماء عبد اللطيف فتح الله
مراجعة لغوية:تسنيم هاني 


قالت: كوبايتين شاي وقاعدة على الكنبة قدام التلفزيون أنا وأنت نسمع فيلمًا لعبد الحليم وأقولك فأكر أول مرة تقابلنا تقولين عمري ما أنسى أي حاجة بتجمعنا، فأكرة أول مرة تقابلنا قدام السينما وأم عينك جات في عيني وفضلنا باصين لبعض وكأننا كنا باندور علي بعض في الزحمة ووقتها صاحبتك قال تلك يلي علي شأن الفلم ابتدئ، وقتها دخلت نفس الفيلم إلى أنتما مدخلتاه وفضلت أدور عليك في وسط الموجودين لحد ما لمحتك تأنيا وفضلت مركزا معاكسا مش مع الفلم أصلا، ودي المرة الوحيدة إلى مكنتش عايز اروح السينما بس أنا بشكر ترتيبات ربنا الي جمعتنا، ومرت الايام والشهور واتقابلنا صدفة تاني وكأني بشوفك بعين امبارح كنتي وقتها بتشتري ورد وخبطك بالغلط وكنتي ذوق معايا في كلامك وقولتيلي حصل خير ومشيتي، فاستجمعت شجاعتي ولحقتك وقولتلك ممكن قلم فبصيتيلي بنظرة استغراب كدا وقولتيلي اتفضل قولتلك ممكن رقم تليفون بيتكو لاني محتاج ازور باباكي ضروري واخدت الرقم وقتها،

كنت ماشيا برقص في الشارع من فرحتي، وحصل الي كنت بتمنيه واتقدمتلك، ووقتها مكنتيش تعرفي اني هاجي يوم إي اتقدملك، فكنتي خارجه من أوضتك مدايقه لحد مشوفتيني وفضلتي تضحك وتقوليلي فين القلم وانا أقولك ضاع مني وانا لسه محتفظة بيه لحد اللحظة دي زي ما احتفظت بتذكرة السينما الي كانت سببا في اني عرفتك، وبعدها اتجوزنا وعيشت معاكي أحلي مغامرات في حياتي من واقت ما اكتشفت إنك بتخافي من الصراصير لوقت ضربك فيا يوم الولادة واني مكنتش مستوعب إني شايل حته من روحك مني، ووقت مكنتي بتقوليلي سرحلي شعري وابوظهولك ونقعد نتخانق بعدها، كبرنا سوى ومهما كبرنا هفضل بشوفك بعين أول مرة اتقابلنا فيها، فكنتي ولا زلت أعظم انتصاراتي، حتي أمسكت بيدي قائلاً: مفيش غيرك حبيب اتسند عليه وبيه في الدنيا،

ياأجمل صدفة بعتهالي القدر، يا دعوة دعيت بيه وكنت أجمل استجابة.

أسماء عبد اللطيف| همج لطيف

تعليقات

التنقل السريع