القائمة الرئيسية

الصفحات

 حوار صحفي: عبدلله علي
الصحفية: مريم عمران 



عثرتُ اليَوم على موهِبةً لا تُقدَر بِثمن، أجيالُ مِصر دائمًا تُسعِدُ الفؤاد، وتُبهِجُ الأعيُن، اليَوم وكُل يَوم، سنفعل على تحقيق إظهار جميع مواهِب مِصر.


-الموهِبة:شِعر


-ما الذي تم تحقيقُه مُنذُ بداية مجالك؟

لا شئ غير أني وجدتُ بداية الدرب


-ما الذي كان سببًا في إكتشاف موهبَتك؟

مدرسة لغة عربية


-كيف تتأكد أن عملك دقيق وواقعي؟

استشير اصدقائي الشعراء الذين لا يعرفون سوا قول الحق



-مَن الداعِم لك؟

عائلتي واصدقائي


-ما الصِعاب التي مررتُ بِها؟

عدم ايجاد الاوزان الشعرية وغيرها والتخبط في عدم معرفة الطريق الصحيح


 وهل تغلبتُ عليها؟

نعم


-مُنذُ متى بدأت؟

7سنوات


-نُريد أن نرى شيء مِن أعمالك؟


افردي شَعرك.. 

بكفاية حبس الليل/ فـ توكه.. 

لو الف شوكه بين اديكي دي تبقى وردة.. 

وانا كل مره عنيا بتصيب السحاب وبتبقى شاردة.. 

بسأل سؤال.. 

ازاي ملايكه عادي تتحول بنات.. 

وبفرض اني هتوه اذا اتكلمت.. 

ف انا بس هسرح فيكي وهكمل سكات.. 


معرفش ليه.. 

انا كل ما المح نجمة 

بنده ليها اسمك.. 

و كأن صورتك جو جفني اتلونت.. 

فبقيت بشوفك كل غمضه.. 

انا كنت عز الشمس بردان بالقوي.. 

حد اما ظهرت ضحكتك، 

شمس البرندا.. 


النهارده.. 

قررت اكافئ قلبي واهديه انتصاره.. 

شوفتيني شاعر.. شوفت رمشك خيط.. 

وانا قلبي كان محتاج لـ آوتاره.. 


دلوقتي هعزف بيا وانسى الشوق.. 

او كل ما المح لاشتياق هحضنك.. 

دلوقتي هبني من الضلوع تايتنك.. 

و هورى قيس ازاي يحب بجد.. 

وهوري روميو نهاية بس بورد.. 

وان مره زار البرد طرف الليل.. 

هقلعني لجلك مش كفاية الچاكيت..


شوفتك

شوفتك وطن.. 

مديني كل الحق.. 

من غير ما افكر حتى في الثورة.. 

بصيتي ليا بعينك الفاتنه.. 

فـ اقسمت ان العين من العورة..


انا كنت تايه.. 

بين بسيب واتساب.. 

دلوقتي شايف ملجائي فيكي.. 

دلوقتي قادر اقول لكل الناس.. 

انا كنت ضايع قبل ما الاقيكي.. 

من بصه واحده بقلبي لعنيكي.. 

ادركت ان الرحلة وياكي.. 

رحلة رحيل ع الهم دون عودة.. 

من بصة واحده لقلبي جواكي.. 

ادركت انك/ انتي برمودا.. 

أدركت معنى ساحبُه للمارين.. 

أدركت اني 

بحب اكون سكران.. 

لو جوز عيونك في الحقيقة كاسين.. 

و السُكر مش بالويسكي و الڤودكا.. 

السُكر إجهاض الحياة للعقل.. 

وانا بس بسرح.. فيكي لو مَره .. 

انا كنت بلضُم إبرة في خيوطي.. 

فلقيت خيوطك هي من كاره.. 

رممتي قلبي بطبطبة قلبك.. 

وبقيتي جنه بزورها دون جناحات.. 

علشان كدا.. 

انا بس هسرح فيكي وهكمل سكات


عبدالله علي .


-ما الذي فعلتُه لتحقيق هدفك؟

درست ودرست وادرس وسوف ادرس.


-ما الطريقة التي يمكن ان يتبعها افراد المجتمع في إزالة المعوقات في تحقيق حلمهم؟

لا شئ في مصر الامور سلبية


-هل هناك فكرة جديدة يخطط لها من اجل تحقيق نجاح في عملك؟

لا العمل فقط ما يهمني


-ماذا تقول لِمن لا يفعل شيء ويهدر وقتُه؟

لا تفعل شئ اذ كنت لا تريد شئ 

ولا تهدر طاقتك فيما يستنزفها


-ما هي البيئة المناسبة للعمل بالنسبة لك؟

الليل عموما


-ما هي الخطوات الأولى التي استطاعت ان تصنع منك شخصية مشهورة؟

لست بمشهور ولكن بفضل من الله محبوب


-ما السبب وراء اختيار مجال عملك؟

لا شئ لقد انجرفت له


-كيف تتعامل مع ضغوط العمل والمواعيد؟

كل ما قد يسبب لي ضغط اتجنبه


-ما رأيُك بالجريدة؟


لا أدري عنها شئ حتى الأن


شكرًا لك، أتمنى كامِل التوفيق ودوام الإبداع.



مريم عمران|هَمج لطيف

تعليقات

التنقل السريع