القائمة الرئيسية

الصفحات

حوار صحفي مع الموهبة الشابة: علا شوره اسماعيل

 حوار صحفى خاص بجريدة هـَمَـجْ لَـطِيـف 

حوار صحفي مع الموهبة الشابة: علا شوره اسماعيل
 الصحفية: مــــيــــــــار بـاسـم


-برغم ما يحدث فى الحياة إلا أنها تخرج لنا مواهب رائعة، تسعى دائما إلى الوصول لأعلى المراتب، و اليوم معنا موهبة جميلة من هؤلاء المواهب فهيا بنا نعرف من تكون تلك الموهبة


- ‏فى البداية نود التعرف على عليكِ، عرفينا عنكِ بإستفاضه:

- ادعي علا شوره اسماعيل 

- املك واحد و عشرون عام من محافظه قنا 

- ف كليه تربيه اساسي علوم جامعه جنوب الوادي 

- بحب اكتب شعر وبحب التمثيل 

- وكمان عندي موهبه جديده الا وهي الغني

- متطوعه ف كذا مجال جمعيه انا مصري،صندوق مكافحه وعلاج الادمان والتعاطي، بيت التطوع جامعه جنوب الوادي،قصر ثقافه قنا، نواه قنا المجتمعيه،جمعيه اهلينا بالمعني،صناع الحياه،حياه كريمه، شباب ورياضه

- إحكى لنا عن بداية ظهور موهبتكِ:

-ف الابتدائية من مدرس ف المدرسه وصحابي


-إحكى لنا عن إنجازاتكِ:

-ف الابتدائية كنت بلقي شعر ف الاذاعه المدرسيه فيوم جا مدرس قالي صوتك جميله ف شعر يعلا من وقتها بدا المعركه مع الشعر ف الثانويه تطورت وبقيت اكتب وكتبت قصيده اخدت فيه مركز اول جمهورى ف تاليف شعر كانت قصيده عن الشهيد 

بعدين لما اتجهت لجامعه كنت بزور فيوم قصر ثقافه قنا كنت بشوف العيال اللي بتمثل هناك وفيوم صحابي اقترحو عليا امثل ف مثلت وحاليا اخدت شهايد وجوائز كتير من المسرح والشعر وبردو مستحيل امل يوم من الايام واضيع حلمي



- شيء من موهبتكِ:

-"وتتجاوز 

‏لكن يبقى في حلقك سؤالاً واحدًا

‏أي جزء من القصة بالضبط كان حقيقيًا؟"ستشرق روحي حتى لو أراد العالم إحراقِ، سأكتب قصتي، وأخوض معاركي وحيدةً،سوُاجه كل م حولي، ستشرق الشمس ونا روحي ف امان، سأكت عن مغمراتي فيه ومعاركي، ساقود العالم بأكمله ف وحدتي واكمل طريقي ولا احد سوف يكون معي، سوف اكتب عن روحي التي كانت تحترق كل يووم، ولا احد يعلم بيه، سيأتي اليوم الذي تشرق فيه الشمس وروحي ف امان.


گ/عــــــلا شوره

- لماذا لجأتِ لممارسة موهبتكِ؟ وما هو رأيكِ في موهبتكِ؟

-ف الاول كنت خايفه امارسها بعدين لقيت نفسي تلقاني بمارسها لأنها هوايتي طبعا وبحبها جدا 

رأي فيها مفيش احلا من موهبتي انا بكبر من نفسي من موهبتي انا بقيت حاجه من موهبتي اصلا ف هي شى عظيم عندي 


- من لا يقرأ لا يعيش، ما رأيِك بهذه المقولة؟ وهل بالفعل توجد حياة بدون القراءة؟ ولمن تسعدين لقراءة كتاباته؟ وم الذي يجذبك ويجذب القراء بها؟فعلا من لا يقرأ لا يعيش مقوله حقيقه وانا بعمل بيها انا كنت زمان بكتب شعر من غير مقرا ومكنتش احب القرءاه فقلت اجرب لقيت اسلوبي اتغير وعرفت كتير حاجات ومعلومات مكنتش اعرف ولا اسمع عنها استفدت كتير من قرءاه حاليا مش بعرف اقعد ف مكان هادي الا وانا معايا كتاب بقرء فيه ،بصراحه انا قرءات لناس كتيره من رويات وكتب قرءاه وبحبهم كلهم 

- ما هو شعوركِ عندما تبدأ بممارسة موهبتكِ؟

-بكون ف عالم تاني بفرح وبعيش فخيالي اذا كان ف التمثيل او كتابه الشعر


- هل لديكِ وقت محدد لممارسة موهبتكِ أم لا؟

-ايوه طبعا فيه وقت مخصص لاني بدرس وف جامعه ف مخصص اوقات 


- من قدوتكِ فى هذا الطريق؟

- ‏امي


- إلى أين تودُ الوصول مستقبلًا ؟

-الي حلمي خشبه المسرح 


- ما هي الحكمة التي اثرت بكِ وجعلتكِ حتى الان صامدة؟ 

-‏كان صلبًا "كالحَجر" 

وهل تَعرف ما هو عيب الحِجارة؟ 

جُروحها تَبقى محفورة

لا تلتئم.




- هل من الممكن ان تتركِ نصيحة لغيركِ؟ متخافش من بكره وعدي الماضي وبص لقدام ...كل حاجه هتعدي ربنا معاك

-


- نودُ معرفة رأيكِ فى جريدة هـَمَـجْ لَـطِيـف :جميله كل التوفيق ليكم اكيد وعاش ليكم بجد 

-


-إلى هنا إنتهى حوارنا مع الموهبة الشابة:علا شوره اسماعيل

فى جريدة همج لطيف، نتمنى لكِ دوام التفوق و التقدم


ميار باسم|همج لطيف

تعليقات

التنقل السريع