القائمة الرئيسية

الصفحات

حوار صحفي :نورهان عبدالحليم جمعه أبو النور

 حوار صحفى خاص بجريدة هـَمَـجْ لَـطِيـف 

حوار صحفي :نورهان عبدالحليم جمعه أبو النور
الصحفية: مــــيــــــــار بـاسـم


-برغم ما يحدث فى الحياة إلا أنها تخرج لنا مواهب رائعة، تسعى دائما إلى الوصول لأعلى المراتب، و اليوم معنا موهبة جميلة من هؤلاء المواهب فهيا بنا نعرف من تكون تلك الموهبة


- ‏فى البداية نود التعرف على عليكِ، عرفينا عنكِ بإستفاضه:

- نورهان عبدالحليم جمعه أبو النور

- اللقب نور ابو النور

- أبلغ من العمر واحد و عشرون عام 


- إحكى لنا عن بداية ظهور موهبتكِ:

- ظهرت موهبتى وأنا ف الصف الرابع الابتدائي

- عندما طلب المعلم شعر او نثر عن شهر أكتوبر 


-إحكى لنا عن إنجازاتكِ:

- انجازات ليست في الكتابة والشعر فقط ، بل توجد في مجالات عديدة منها البرمجه وتصميم المواقع ، والارشاد السياحى ، 

- وشاركت في كتب عديدة في المعرض الدولي للكتاب

- منهم كتابا تحت اشرافى 

- شيء من موهبتكِ:

أنا مش فاشل

الحزن من قلبي سيطر

وجناحى اصبح متكسر 

أنا ضايع 

في البضائع

أنا مش فاشل

بل أنا فارس ومجاهد وناجح

ليه بتشفونى بنظره سلبيه

لأنى منجحتش في الثانوية

محدش حاسس بالنار اللى فيا

ونفسى صعبانه عليا 

لو تشوفوا نظره الشماتة

هتحسو بيا 

الورقه والقلم هما الصحبه اللى ليا 

أنا ضحيه نظام فاشل

اهو الوزير اشتال

يعني في طفل بالأمل انولد

بس الاهل قالوا لسه هتعيد

من جديد

دانت فاشل

يا صحبى

رن عليا رنه 

اقف جمبى في المحنه 

بس كلو أتخلى

وأنا لسه ضايع

مش مستوعب إللى أنا فيه

واللى وصلت ليه

اصحابى واحبابى

دخلو الكليه

وأنا لسه بعيد في الثانوية

بس أنا مش يأسان 

ولا تعبان ولا زهقان

بمحمد ربنا على اللى وصلت ليه

واصلح اللى فات 

يارب أنا بحمدك على كل حاجه مرت عليا 

ومستنى الخير اللى كاتبه ليا 

وبعد سنتين

نجحت في الثانوية

والحمد لله دخلت الكليه 


 

- لماذا لجأتِ لممارسة موهبتكِ؟ وما هو رأيكِ في موهبتكِ؟

- بسبب الفراغ 


- من لا يقرأ لا يعيش، ما رأيِك بهذه المقولة؟ وهل بالفعل توجد حياة بدون القراءة؟ ولمن تسعدين لقراءة كتاباته؟ وما الذي يجذبك ويجذب القراء بها؟

- القراء ممتعه للغايه

- واحب كتبات سندريلا المسرح 

- وطاهر الروبى 


- ما هو شعوركِ عندما تبدأ بممارسة موهبتكِ؟

- شعور ليس له وصف ولا مثيل 


- هل لديكِ وقت محدد لممارسة موهبتكِ أم لا؟

- ليس وقت محدد


- من قدوتكِ فى هذا الطريق؟

- ‏ سندريلا المسرح 


- إلى أين تودُ الوصول مستقبلًا ؟

-لى مكانه افضل  


- ما هي الحكمة التي اثرت بكِ وجعلتكِ حتى الان صامدة؟ 

-إن الحياة عمل وأمل وليست مجموعة من الحظوظ

 

- هل من الممكن ان تتركِ نصيحة لغيركِ؟ 

- الصبر ثم الصبر 


- نودُ معرفة رأيكِ فى جريدة هـَمَـجْ لَـطِيـف :

-جريده جمليه جدا وبشكر كل العاملين بها


-إلى هنا إنتهى حوارنا مع الموهبة الشابة:نورهان عبدالحليم جمعه أبو النور

فى جريدة همج لطيف، نتمنى لكِ دوام التفوق و التقدم


ميار باسم|همج لطيف

تعليقات

التنقل السريع