القائمة الرئيسية

الصفحات

 اسكريبت"ربما صدفة"

إسراء الزهدي


- ماما انا رايحه فرح ملاك

الام: بت خدي هنا 

روح: ايه

الام: هي مش ملاك دي بنت خالتك

روح: ايوه

الام: مش خلتك دي تبقى اختي

روح: ايوه

الام: مش احنا كلنا هنروح الفرح دا

روح: ايوه 

الام: امال اي رايحه فرح ملاك وواخده فى وشك وماشي كدا مالك مستعجلة ليه

روح: لا ما اصل ملاك مستنياني هي كلمتني وقالتلي تعالى في الاتليه

الام: متاكده

روح: اهي حتى بترن ديما زلميني كدا يلا باي

ــــــــــــــــــــــــــ

روح: ااه

- انا اس..... 

اي ملها المجنونه دي مستنتش حتى اعتذرلها

الام: معلش يا ابني هي بنتي مجنونه كدا ديما 

- هه لا مقصدش والله يا امي بس اصلها نزلت بسرعه

الام: هههههه ولا يهمك يا ابني 

- انتو ريحين فرح ملاك مش كدا

الام: ايوه يا ابني عرفت منين

- هه اصل انا جي عشان اوصلكم

الام: بس دي عربيتك باين عليها ملاكي شكلك مش السواق اللي بعتو زين عشان يخدنا

- هه لا مش انا بس اصل انا قلتلو اني هعدي عليكم اخدكم معايا انا صحبو

الام: طيب وليه تعبت نفسك بس كدا يا ابني

تعالى يا حج فريد شوف 

- يا امي متقوليش كدا دا يوم منايا لما اوصلكم 

الام:.... 

- بتعيطي ليه دلوقتي طيب انا قلت اي يزعل

الام: لا يا ابني مقلتش حاجه انت بس اصلك شبه ابني الله يرحمو في كلامك وكلمت امي اللي بتقولها فكرتني بيه

- ربنا يرحمو يا امي هو في مكانه احسن 

الام: امين يارب يا ابني

- يلا عشان منتأخرش

ــــــــــــــــــــــــــــ

روح: بخ 

ملاك: حد يخض حد كدا يا بنتي

روح: براحتشي

ملاك: اتأخرتي ليه

روح: كنت بظبط نفسي اصلي ناويه اطلع بعريس من فرحك

ملاك: يا سلام اش كمنك متشيكه كدا ومظبطه نفسك 

روح: اي رايك

ملاك: بصرحة قمر ربنا يحفظك 

روح: وانتي قمر يا احلي عروسه في الدنيا دي كلها

ملاك: طيب يلا بطلي رغي عشان هنتأخر

ـــــــــــــــــــــــــــ

وصلنا القاعة وبدات حفلة الزفاف كان يوم لطيف جدا روح كانت لابسه فستان نبيتي هادي وحطه ميكب خفيف ملامحها هاديه وبريئه مسبتش ملاك طول الفرح وكانت اكتر من اخت

ليها

ـــــــــــــــــــــــــــــ

احم احم نسيت اعرفكم بيها دي روحُ فؤادي ودواء قلبي عندها 22 سنة خريجة كلية فنون جميلة بتحب الايس كريم والكريب بتعمل اكل يجنن وبتحب تسمع ام كلثوم بعد الساعة 12 بالليل وهي بتعد النجوم بتحب تكلم القمر ومدمنة قهوة وقراية رويات احم يلا كفايا كدا عشان نرجع للفرح 

احم احم محدش يقولي عرفت كل دا ازاي ما انا مش بحبها انا بعشقها وعارف عنها كل حاجه 

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

ملاك: روح تعالي اقولك حاجه 

روح: ها يا ست ملاك عايزة اي تاني 

ملاك: بت اتلمي شايفه الواد الحليوه اللي هناك دا

روح: ما تلم مراتك يا زين

ملاك: يابت اسمعي بقا

روح: قولي 

ملاك: روحي قوليلو ملاك بتقولك فين اللي قلتلك عليه 

روح: بفضول قلتيلو علي اي

ملاك: روحي بقا دلوقتي تعرفي

ـــــــــــــــــــــــ

روح: لو سمحت يااا... 

ملاك بتقولك فين اللي قلتلك عليه

- هههه قوليلها حاضر شويه بس 

روح: تمام عن اذنك

ـــــــــــــــــــــــــ

- احم احم بصولي هنا يا جماعة معلش انا حابب اشكر زين صديق عمري واخويا وصحبي وضهري وسندي بعد ماما وبابا اللي يرحمهم كان ليا الاخ والصديق والاب وبشكر كمان ملاك مراتو كانت فعلا ونعمة الاخت ربنا يخليهم لبعض ويهنيهم ويسعدهم حابب اقدملهم حاجه بسيطه كدا هديه مني ليهم بمناسبه اليوم دا وهي اغنيه بيحبوها هما الاتنين واختارو اني اغنيهلهم وهي فديتكِ روحي يا روح الفؤاد

ـــــــــــــ

بداء يغني وانا سرحت مع صوتو اللي ادمنتو من اول ما رحت اقولو فين اللي ملاك قلتلك عليه حقيقي ملامحو هاديه وصوتو جميل قوي حقيقي سمعت الاغنيه دي كتير بس كانت منو غير بيقولها وهو حاسس كل كلمه وكأنو عايش جو الاغنيه بس لما حسيت اني مش قادره اشيل عيوني من عليه وهو بيغني وبدقق ف ملامح وشو طلع عندو غزمات قمر قوي وعنيه عسليه احم احم اي اللي بعملو دا انا هخرج برى لحد ما يخلص فين غض البصر يا استاذه يا محترمه

ــــــــــــــــــــــــــــ

ملاك: روح رايحه فين 

روح: هه اصل.... 

ملاك: تعالي هنا جنبي عيزاكي

مقدرتش اخرج بس فضلت قعده العب ف الموبيل لحد ما خلص الاغنيه


-مبارك يا زين ربنا يسعدك انت وملاك والناس كلها بتسقفلو وجه نازل لكن وقفو صوت زين

زين: احم رايح فين 

- خايف

زين: متخفش احنا معاك 


بصلو بابتسامة ورجع تاني وانا مش فاهمه اي اللي بيحصل


فجأه لقيتو رفع الميك وقال بتوتر وقلق بينين عليه

- امممم في اغنيه ملهاش علاقه بالفرح هي للست ام كلثوم لكن حابب اغنيه لو تسمحولي في الاول انا هعرفكم بنفسي يمكن من شويه مكنش هيفرق انا مين لكن دلوقتي هيفرق وكمل وقال

انا اسمي ياسر ياسر الجهري مهندس بترول عندي 25 سنة والاغنيه دي لاكتر حد غالي عليه 

انا لوهله حسيت اني عايزة اخرج بجد استأذنت ملاك وقلتلها جيه على طول

لكن وقفني صوتو وهو بيغي اكتر اغنيه انا بحبها


طول عمري بخاف من الحب وسيرة الحب

وظلم الحب لكل اصحابه

وأعرف حكايات مليانة آهات

 ودموع وأنين

والعاشقين ذابوا ما تابوا

طول عمري بقول

لا أنا قد الشوق وليالي الشوق

ولا قلبي قد عذابه

وقابلتك إنت لقيتك بتغير كل حياتي

ما عرفش إزاي حبيتك

ما عرفش إزاي يا حياتي


خلص الاغنيه كلها وانا وقفه سرحانه فكل كلمه من كلمتها اللي انا بدمنها وادمنتها اكتر بصوتو وبعدين فتحت عنيا من سرحاني وفوقت لقيتو واقف قدامي 

من همسة حب لقيتني بحب

لقيتني بحب وأذوب في الحب

من همسة حب لقيتني بحب

لقيتني بحب وأذوب في الحب


- تتجونيني 

روح: هه

ياسر: تتجوزيني


فقت على صوت الكل وهو بيسقف 

روح: بتسقفو على اي في ايه انا مش فاهمه حاجه 

ياسر: بحبك تتجويني

روح: جريت على بباها قول حاجه يا بابا

ياسر: خدت موفقت باباكي ومامتك وكل العالم 

تتجوزيني

روح: بس انا معرفكش

ياسر: لكن انا عارفك

روح: تعرف عني اي

ياسر: اسمك روح بتحبي الورد وام كلثوم والنجوم والقمر والبحر وبتحبي تتفرجي على السماء والقهوه والكريب وبتحبي اللون الاسود والازرق وبتحبي الهدوء بتحبي الحجات الهاديه صحابك المقربين 2 بس بتحي تقري رويات وبتحبي السهر والخروج وبتحبي تقعدي في البلكونة بعد12 بالليل بتحبي الموسقي الهاديه وسعات بتحبي تعيطي وبس من غير سبب بس دا مش هيحصل تاني و.... 

روح: حيلك حيلك عرفت كل دا ازاي

ياسر: عشان بحبك 

روح: بس..... 

ياسر: مبسش 

روح: بتحنبي ليه

ياسر: عشان مش شايف غيرك ولا عايز اشوف انا اصلا مش بحبك انا متيم بيكي وولهان

ها نجيب الماذون

روح:....... 

ياسر: السكوت علامة الرضا هات يعمي المأذون


روح: وكل الناس بتباركلها وزين وملاك فرحنين لانهم هما رتبو لكل دا

هو في اي انا مش مستوعبة حاجه 

ياسر: بحبك ومش هسيبك 

روح: وبابا وماما موفقين ازاي

ياسر: اقولك 

بصي يا ستي انتي خلطي فيه وانتي نازله فاكره 

روح: ااه فاكره اني خبط فى حد ومشيت بسرعه 

ياسر: بس يا ستي وبعدين انا كنت متفق مع زين اوصل مامتك وبباكي واطلبك منهم واقنعهم ولما يوفقو اقولهم اني هفجأك فى الفرح وهنتجوز وهما وفقو وبس كدا

روح: هه

ياسر: الهوى غلاب

روح: اهل الحب صحيح مساكين

ياسر: 

متيم بكِ عشقًا

ومِن كلف الهوى

 قد ذاب الفؤاد


مشغفٌ بنار حبك

مشعف بالود حدُك

اسير لطرف عينك

مغرم اذابه قربك


صبابة الجزع تشجن

روح قد علقت بها روحي

يا روح العطر منها يفوح

ياروح مالي سوى حبها

دواء يشفي لي جروحي


روح: انا كدا اتعود

ياسر: اتعودي

روح: يا اخي تبا هو في كدا

ياسر: طلع فيه

روح: امممم

ياسر: طب ايه

روح: بص انا بحبك وبس كدا

ياسر: قلتي ايه

روح: ب ح ب ك

ياسر: يا بركة دمعكي يا اما

هات المأذون يا عمي




"ويأتيك حبيبًا لا تدري من اين ليسكن الفؤاد ويتملكه"


إسراء الزهدي|همج لطيف

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع