القائمة الرئيسية

الصفحات

اسكريبت "الخمار ليس بعائق" 


ريم صالح

حُورٌ مَقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ

_مش هتتجوزى طول ما انتِ ماشيه بالخيمه دى 

لا عادى دى ماما كل يوم قبل ما اخرج تسمعنى الجمله دى 

_ومين قالك يست الكل انى مش هتجوز طول ما انا بلبس الادناء و الخمار 

_ ال قالى انى شايفه ال اصغر منك اتجوزا وانتى لسه قاعده 

_النصيب يماما النصيب وانا نصيبى لسه مجاش ف يبقى نستنى وانا مش هتخلى عن الخمار عشان عريس ال هيجيلى هيكون جاى مش عشان شكلى ولا لبسى هيكون جايلى عشانى انا لانى محافظه على نفسى وساتره جسمى مش ماشيه لابسه ومش لابسه وكل ال ف الشارع يبص عليا ال انا لابساه ده عشان اطيع ربنا والجواز رزق من عند ربنا ف ازاى الطاعه هتمنع رزق يماما 

_يبنتى انا خايفه عليكى شايفه كل البنات ال حواليا بيتجوزا ويخلفوا وانتِ لسه بس خلاص انا مش هقولك تانى ونستنى نصيبك ربنا يرضى عنك يحبيبي 

واخيرا ماما اقتنعت اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك 

طلعت م البيت وكالمعتاد سلمت على طنط بتاع السوبر ماركت واشتريت بونبونى كتير من عندها وكل ما بقابل طفل صغير اديله منه وابتسم ليه ول مامته وامشى 

لحد ما لقيت بنت بتعيط 

_ مالك يحبيبي بتعيطى ليه 

_ مس لاقيه عمو 

_طب وعمو ده سابك هنا ومش ازاى 

_ كنت واقفه معاها هنا وهو بيتكلم ف التيلفون ومشى كده 

شاورلتى ع المكان و

_متخافيش يحبيبي يلا امسحى دموعك وخدى البونبون ده ويلا نورح نشوف عمو 

اخدتها ومشيت تجاه المكان ال شاورتلى عليه ولقيت واحد واقف وضهره لينا والبنت قالت هو ده عمو وجريت عليه

لف لينا ولقيته شالها وقالها 

_ بتعيطى لى يمريوم 

-عشان سيبتنى ومشيت 

_وانا اقدر بردوا يمريوم يحبيبي انا بس سرحت شويه وانا بتكلم ف التيلفون 

وشاور عليا وقال 

_مين البنت ال جابتك دى 

-طنط دى جميله خالص يعمو شافتنى بعيط اديتنى بونبون وجابتنى عندك 

بصلى وقالى

_بشكرك جدا ى انسه انك وقفتى معاها وجبتيها 

مد ايده عشان يسلم 

_الشكر لله بس انا مبسلمش

حسيته اتحرج سيكا بس يلا مش مشكله 

_ بعد اذن حضرتك يلا يمريوم سلام 

سيبتهم ومشيت كملت لحد ما وصلت ل الدار 

لما دخلت لقيت الاطفال بيجروا عليا حقيقى انا محظوظه انى باجى هنا كل يوم اشوف الاطفال دول 

قعدت شويه معاهم لعبنا كتير وبعدين روحت البيت

وروتينى ثابت كل يوم اخرج م البيت اجيب بونبون اوزعه ع الاطفال واجيب هدايا ل اطفال الدار والعب معاهم واروح حاجه لطيفه خالص وانا حبيتهاوف يوم وانا جايه م الدار لقيت ضيوف عندنا والغريب ان ماما قالتلى اطلعى ل الضيوف 

لما دخلت لقيت مريم البنت ال كانت بتعيط بتجرى عليا وتحضنى والشخص ال كان معاها موجود وبنت كمان باين انها لطيفه

قعدت وانا مش فاهمه حاجه حقيقى وبعدين ماما واخته خرجوا وفضل بنتها عشان الخلوه حرام

_مش هلاقى زوجه ليا احسن منك وعشان كده انا جيت انهارده عشان اتقدملك وبتمنى انك توافقى 

اتكلمنا شويه وقولتله هصلى استخاره ورد هيوصلك مع ماما وبعدها ماما وحور اخته دخلت اتكلمنا كتير مع بعض واخدت رقمى مشيو وانا صليت استخاره 

وحاسه انى مرتاحه ليه 

يلا الله المستعان قولت ل ماما انها تبلغه موافقتى وطلب انه يكتب الكتاب الاسبوع الجاى واصراره اننا نكتب الكتاب بالسرعه دى فرحنى وانا مش عارفه ليه حقيقى 

بارك الله لكما وبارك عليكم وجمع بينكم فِ خير 

بعد الجمله دى اخدنى بعيد عن الناس مسك ايدى وقالى 

_لما شوفتك مع مريم وانك وقفتى معاها غيرك مكانش هيعمل كده وكمان انك مسلمتيش عليا ب ايدك احترمتك جدا مش عايز ابالغ واقولك انى حبيتك بسرعه وكده انا بحترمك وشايف انك زوجه صالحه ليا هتعنينى على طاعه ربنا وندخل الجنه سوا وطلبت كتب الكتاب بسرعه لان مش عايز يحصل شئ غلط ف فتره الخطوبه 

وصحيح شكلك لطيف بخمارك 

ف النهايه عايزه اقول ان مش الخمار او النقاب ال هيأخر جوازك اللبس الشرعى فرض على كل مسلمه وكما قال الله وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ...} 

متتردديش ف انك تاخدى خطوه زى دى وبلاش جمله انا مش ملتزمه كفايه عشان البسه لما تلبسى الخمار ده هيساعدك انك تلتزمى اكتر بالله 

خدى الخطوه يجميل والله المستعان

ريم صالح|همج لطيف

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع