القائمة الرئيسية

الصفحات

اسكريبت "سكن الروح" 


ريم صالح

 _عايزه اتجوز حالا بالا

_عاعايزه اي تتجوزي روحي شوفي المذاكره ال وراكِ

_بصيلي كده يماما لما انا اتجوز كده مش هذاكر

عايزه قره عيني يجي ينقذني

هوب لقيت الشبشب ف وشي

_متشكرين ي امومه متشكرين

_هتمشي ولا اديك ب الفرده التانيه

_لا يست انا ادخل ب كرامتي أفضل

وبعدين انا استرونج ديبندد وومن

_لما تقوليها صح بس الاول


_________________


بعد التهزيق ده انا دخلت اذاكر وبعدها ريهام كلميني

_ أخبار المذاكره اي يمريوم

_ريهام انا عايزه اتجوز

_انتِ كل امتحان شامل تعملي فيا كده يخي ارحمينا بقا

_الا قوليلي ي ريهام هي مامتك كانت فين وانتِ بتتربي

_كانت مع مامتك

_تقصدي ال فهمته صح طب يريهام لما نتقابل


قفلت ف وشي اي الصحاب دي


خرجت اذاكر ف البلكونة بس لاحظت شيء غريب الشقه ال قصادنا البلكونه مفتوحه غريب اصلا مفيش حد ساكن فيها

وانا مالي اصلا انا طالعه اذاكر وبس


_ لو سمحتِ


سمعت صوت جاي م البلكونه ال قصادنا بصيت

لقيت شاب

شاورت عل نفسي قالي

_اه انتِ فِ حد موجود تاني غيرك

اتحرجت حقيقي

_ محتاج شيء

_ اه محتاج نعناع من عندك لو تسمحي

_بصيت عل زرعه النعناع ال ف البلكونة وعل كبايه الشاي ال ف ايده

قطفت كام واحده واديتها

_ اتفضل

_ تسلمي

_سلمت


كملت مذاكره وهو واقف ف البلكونه

بعدما خلصت فتحت روايه

مالا نبوح به


_ بتحبي القراءه

انتبهت انه بيكلمني

_جدا جدا تعرف لما اكون فرحانه أو حتى زعلانه شويه بنزل المكتبه ال تحت العماره واشتري كتب

_ مش بحبها خالص مش عارف البنات كلها بتحبها ليه

_ الروايات والكتب بتاخدك ل عالم تاني عالم مليان باللُطف مفيش غدر وكمان بتساعدك كتير

يعني عندك مثلا كُتب علم النفس بتساعدك عل فهم الأشخاص ال بتتعامل معاهم بتعلمك ازاي تتصرف ف المواقف كتير كتير

_ الا صحيح انتِ بتدرسي اي

_انا لسه ف تالته ثانوى

_اهه ربنا يوفقك

_اللهم امين بعد اذنك هدخل انا بقا

_تصبحي عل جنه


انسان غريب ازاي اتكلمت معاه كل الوقت ده

معقول انا مريم ال بتوتر لما اتكلم مع أي شاب

انهارده اتكلم مع شاب معرفوش اصلا

بس خلاص انا مش هطلع اذاكر ف البلكونه تاني

_____________

بذلت كل مجهودي وجبت أخرى حقيقي ف المذاكره

و واثقه ف ربنا انه هيكرمني


خلصت المذاكره ال عندي انهارده وطلعت البلكونه مع روايه جبتها جديد و قهوه


_ بقالك كتير مش بتتطعي البلكونه انتِ كويسه

كان نفس الشاب استغربت

_لا انا الحمد لله تمام بس مضغوطه وكده

_متقلقيش بإذن الله خير انتِ اعملي اخرك ربنا هيكرمك

_واثقه ف ده تسلم

_سلمتِ

الا صحيح معرفتش اسمك اي

_مريم

_ وانا محمد تشرفت بمعرفتك

_انا اكتر


بعدها بقيت اطلع البلكونة كتير 

ونتكلم كتير و بيساعدني ف المذاكره لأنه كان أدبي زيي 

_______________

_ وريني كده القهوه دي بتقول اي 

_ محمد الاه انا كل ما اعمل قهوه تاخدها مني 

_ لاني بحبها منك 

_ اتثبت انا كده 

مردش عليا ومسك كتاب علم النفس 

_فين الاسئله ال مش فهمتيها 

شاورت عل كام سؤال وهو شرحلي 

شرحه حلو جدا لو كان هو المدرس بتاعي مش هيحصل حاجه يعني 


أصعب فتره عدت عليا ال هي قبل الامتحانات ب اسبوع 

_محمد انا خايفه ومتوتره جامد خايفه محققش حلمي 

بص ف عيوني 

_بلاش الكلام ده يمريم انتِ قدها وكمان ربنا معاكِ وعالم انك تعبتي هيديك عل قد تعبك واكتر كمان 

خلي عندك ثقه بالله 

_____________

كان دايما جمبي يطمني بعد كل امتحان الاقيه مستني عشان يعرف انا عملت اي ويقولي انا واثق انك اشطر كتكوت وهتحققي حلمك

اتعودت عليه وعل وجوده ف حياتي خايفه 

خايفه يمشي وأفضل لوحدي 

اه انا معايا ماما وريهام لكن محمد غيرهم 

انا عايزه يفضل معايا دايما

_______________

فكره ان الشخص المفضل بالنسبالك يبعد مش فكره هَينه خالص 

حقيقي اصعب شعور انك تكون بتحب الشخص ده ومتعود عل وجوده معاك وفجأه يبعد عنك من غير مبرر

بتفكر وقتها انا ازاي هونت كده 


نمت بعد ما صدعت م التفكير 

وصحيت عل

_مريم مريم قومي النتيجه ظهرت 

اتخضيت _ ب بجد يماما 

نطيت من ع السرير عشان أرن عل محمد يجبهالي

_بتعملي اي يمريم 

_هكلم محمد يماما يجبلي النتيجه 

_اصلا محمد جاب النتيجه وقاعد بره 

طلعت بسرعه ع الصاله وانا بسأله 

_جبت كام ي محمد 

انت مش بتتكلم ليه 

مجبتش مجموع كويس 

مش هدخل الكليه ال بحلم بيها 

_95% يمريم حققتي حلمي وحلمك 

_بجد يمحمد 

روحت ل ماما 

_بجد يماما انا هدخل إعلام 

_بجد يعيون ماما 

سيبتهم ودخلت الأوضه اصلي واشكر ربنا 

وبعدها كلمت ريهام

وعرفت انها جابت 90%  

اشطر كتكوت يولاد


بعدها بكام يوم ماما لقيتها داخله عندي وبتقولي 

_متقدملك عريس 

_مش موافقه يماما 

_اومال من ال من تلات شهور كانت بتقول عايزه اتجوز 

_ده كان زمان يماما لكن دلوقت انا حققت حلمي وهدخل إعلام وهكون اشطر صحفيه 

_طب واي المانع انك تتحوزي وتكوني اشطر صحفيه بردوا

_خلاص يماما نقعد مع العريس لكن مش اوعدك انا ممكن أرفض 

_متأكده انك هتغيري رأيك بعد ما تشفيه 

_بتقولي حاجة يماما

_اه اتصلي ب ريهام وقوليلها تجيلك لأن العريس جاي انهارده 

_اي السرعه دي 


___________

_الخمار مظبوط 

_جميل

_طب و الدريس حلو كده ولا كان محتاج يكون أوسع 

_مريم بالله قمر 

_حبيبي 

حضن

_حضن 


بحمد ربنا على اني رُزقت بصحبه زيها 


دخلت بعد ما ماما نادت عليا 

ولقيت محمد موجود 

_اهلا يمحمد اخبارك اي 

_الحمد لله بخير 

_ماما هو العريس مش جاي 

محمد رد

_طب انا قدامك اهو 

_بالله 


_طب ممكن يخالتو تسيبينا شويه لوحدنا

_اكيد يبني 


_ عارف انك ممكن تكوني مش متوقعه أن انا فعلا العريس 

بس انا جاي انهارده اطلب ايدك 

نعتبر انك موافقه؟ موافقه بإذن الله 

ونادي على ماما وريهام 

_بإذن الله يماما كتب الكتاب الجمعه الجايه

جيت اتكلم 

_بس انا لس

_موافقه طبعا طبعا احنا عارفين 


خير اللهم اجعله خير فجأه لقتني موافقه وكتب كتابنا بيتكتب دلوقت 

_بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

بعد ما الشيخ قال كده خدني من أيدي ودخلنا البلكونه 


_اول يوم شفتك فيه كنتِ هنا بتسقي الزرع ومش واخده بالك مني اتشديت ليك اوي كنت لسه ساكن جديد هنا 

وبعدها بقيت اطلع البلكونه واتكلمت معاكِ بدأ احبك واتعلقت بيكِ وجيت خطبتك وبإذن الله نكون اسعد زوجين 


حضنته 

_وانا كمان حبيتك اوي وكنت خايفه تبعد عني 

_وفي حد يعرفك ويبعد عنك يجميل 


منذ مجيئك إلى عالمي الكئيب بدأت أزهر. 

ريم صالح|همج لطيف 

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع