القائمة الرئيسية

الصفحات

 اسكريبت "أحببتك صدفه"


حبيبة جمعة

مريم "اخت نور" : يا ماما هي نور لسه مصحيتش

الام : لا يا حبيبتي مش راضيه تقوم

مريم : طيب انا هروح هصحي الغيبوبه دي

مريم و هي داخله اوضه نور : بت يا نور اصحى يا غيبوبه اصحى بقا

نور : فيه ايه يا مريم سبيني

مريم : اسيبك لحد امتى قومي بقينا العصر

 نور : حاضر قايمه اهو

__________

نور: صباح الخير يا أهل البيت

بابا:صباح الخير يا حبيبتي

ماما:صباح الخير يا غيبوبه كل دا نوم

نور :ايه يا ماما فيها ايه لما انام دا كله ما انتي عارفه اني برجع من الكليه مدغدغه

مريم: طيب روحي يلا خلصي اللي وراكي عشان نتغدي

نور: لا اتغدوا انتو عشان رغد هتعدي عليا نروح مشوار و نتغدي سوا

استووووووب اعرفكم بنفسي بقا

انا نور عندي ٢٢ سنه في كليه ألسن في سنه تالته يااااه قدامي سنه واتخرج بقا و اسافر عايشه مع ماما و بابا و مريم اختي الصغيره و انا اكبر واحده العاقله طبعا

المهم بقا دخلت صليت و جهزت ولقيت رغد بتخبط

رغد:ايه يا هانم يا غيبوبه هتأخرينا

نور:في ايه بلاش انام يعني؛ أنا عموما جهزت اهو

رغد:طب يلا خلينا نخلص عشان نتغدي جعااانه

روحنا كافيه هادي وحلو و قعدنا نشرب حاجه و نخلص حاجات على اللاب تبع الكليه

خلصنا على ٧ و قومنا نروح على أقرب مطعم كلنا و طلبنا قهوه و الساعه كانت جت ٨:٣٠ و لازم نتحرك عشان معادنا في البيت ٩ خدت القهوه و قومنا مستعجلين بنفتح باب المطعم خبطت في شاب شياكه بالقهوه

الشاب: مش تفتحي

نور:انا اسفه والله مقصدش

الشاب:اعمل بيها ايه دي عندي مقابله مهمه

نور:اعمل ايه يعني انت اللي مخدتش بالك

سبناه و مشينا نجري نركب عشان نروح

الشاب:اعمل ايه انا دلوقتي الهدوم اتبهدلت و عندي مقابله

صاحبه:ولا يهمك متقلقش اتصل بيه و قوله حصل ظروف و آخر المعاد ساعه و روح غير هدومك

انا و رغد وصلنا البيت الحمدلله في معادنا

رغد:ايه اللي عملتيه دا

نور:عملت ايه يعني ما هو اللي مخدش باله

رغد:على فكره انتي اللي غلطانه انتي كنتي طالعه بتجري

نور: خلاص بقا قولنا مقصدش؛ بس دا كان لابس شيك اوي وجاي المطعم دا ليه

رغد:وانتي مالك بقا؛ يلا نامي عندنا جامعه الصبح

صحيت الصبح جهزت و كلمت رغد و روحنا الجامعه قدمنا الحاجه و خلصنا محاضرتنا و ماشيين نروح بنعدي الطريق خدت بالي ان في عربيه جايه بسرعه اوي زقيت رغد و العربيه خبطتني انا و اغمي عليا مفوقتش غير وانا في المستشفى

نور:ادا انا فين و ايه اللي حصل

الشاب:حمدلله على سلامتك 

رغد:الحمد لله انك كويسه

نور:ادا هو انت بتاع المطعم

الشاب: اه؛ أنا آسف انا اللي غلطان كنت ماشي بسرعه بس الحمد لله انتي كويسه

نور:اصرفها منين دي؛ أنا ايدي وجعاني اوي

رغد:متقلقيش الدكتور قالنا انك كويسه و دي كدمه جامده شويه بس

الشاب:خلاص بقا انا اسف

نور:يلا الحمد لله

الدكتور جه كتبلنا على خروج و خارجين نروح انا و رغد

الشاب: تعالوا اوصلكوا الوقت اتأخر مينفعش تمشوا لوحدكوا يلا

ركبنا و مروحين والحوار كالاتي

الشاب: انا اسمي يوسف فى كليه ألسن في سنه رابعه 

رغد ونور: ادا احنا كمان في ألسن بس في تالته

يوسف:صدفه جميله زيكوا يا..... 

نور: رغد و نور

روحنا البيت وشكرنا يوسف وحكينا لأهلي اللي حصل و نمنا.. صحينا تاني يوم روحنا الكليه و خلصنا المحاضرات و روحنا نقف مع الشله شويه لقينا واخد من شلتنا جاي يعرفنا بيوسف 

رغد و نور: انت في نفس الكليه كمان 

يوسف: اه لسه ناقل السنادي 

محمود"اللي من الشله": ايه انتو تعرفوا بعض 

نور:اه لسه خبطني بالعربيه امبارح

يوسف:احم ما قولنا خلاص بقا اسف؛ يلا اوصلكوا 

نور: لا معلش مش هينفع ورانا مشوار انا ورغد 

يوسف:تمام فرصه سعيده 

مشي يوسف و انا ورغد مشينا 

رغد:ايه يا بنتي مشوار ايه ما كنا ركبنا معاه يوصلنا بالمره

نور:انتي غبيه لا طبعا مينفعش و امشي يلا 

روحنا انا ورغد و قاعدين سوا بنتكلم 

رغد:انتي ايه رأيك بيوسف 

نور: رأي!! انا مالي بيه

رغد: والله!! حساكي عنيكي بتلمع لما شوفتيه النهارده 

نور: اااااا... لا عادي يعني استغربت الصدفه بس و كمان هو الصراحه شياكه يعني 

رغد: اممممم يارب بقا

نور: قومي قومي عايزه انام

"روحت انام و لقيت نفسي عماله افكر فيه مش عارفه ليه شاغل تفكيري رغم اني معرفوش الا من يومين، متشده له معرفش ليه، يووووه بقا انا هتخمد احسن" 

_____________

نمت و صحيت على صوت رنه الفون رغد بترن عشان منزلتش الكليه

نور : الو يا رغد

رغد: ايه يا بنتي الكل سأل عليكي و انا عماله ارن مصحتيش ليه

نور: مش عارفه راحت عليا نومه مقدرتش اقوم، ومين اللي سأل عليا

رغد:الشله و كمان يوسف

نور:يوسف!! 

رغد: اه، دا مكنش على بعضه كان مدايق و مش مركز خالص و مشي على طول اول ما عرف انك مجتيش 

نور: ادا في ايه، ليه يعني

رغد : مش عارفه يعني عادي عشان بقا من الشله و كده

نور : طيب ماشي انا كويسه عمتًا، اقفلي يلا عشان اقوم 

"قفلت معاها و لقيت رقم غريب بيرن عليا" 

نور:الو مين 

يوسف:انا يوسف يا نور انتي كويسه 

نور: يوسف! انا اه كويسه بس انت جبت رقمي منين 

يوسف : اااااا.... انتي مجتيش ليه النهارده قلقت عليكي 

نور: قلقت عليا!! لا انا كويسه بس راحت عليا نومه عادي و مقدرتش اصحى 

يوسف : اه قلقت فكرتك يعني تعبانه من الحادثه 

نور: لا الحمدلله انا كويسه 

يوسف: طيب الحمد لله اطمنت عليكي سلام

نور: سلام

قبلت رغد و حكيتلها على اللي حصل 

رغد: باين انه فعلا كان قلقان عليكي لأنه مكنش طبيعي النهارده 

نور: يلا حصل خير

____________

"روحت الكليه تاني يوم وقفت مع الشله لقيت يوسف جاي و عينه مليانه فرحه انه شافني و اتكلمنا شويه و مشينا و بقينا بنتكلم على طول و عرفنا بعض اكتر و بقينا أصدقاء مقربين في فتره قليله اوي"

"بعد فتره مش كبيره" 

يوسف : نوري كنت عايز احكيلك حاجه كده

نور : خير 

يوسف : في واحده انا معجب بيها و مش عارف اكلمها ازاي

نور بعصبيه مكتومه : عرفتها ازاي طيب

يوسف و وهو واخد باله انها متعصبه و هو قاصدها : معايا في الكليه

نور بعصبيه : ياريت تركز في تخرجك زي ما بتركز مع البنات كده، اقفل روح ذاكر 

ضحك يوسف و قفل و قال في نفسه بحب : اخيرًا

________________

"نور كلمت رغده و كانت على وشك انها تعيط و حكتلها" 

رغد : يبنتي يمكن بيقول كده عشان يعصبك و يشوفك بتحبيه ولا لا

نور : و افردي فعلا في حد، مش قادره يا رغد زعلانه اوي

رغد : اهدي و كل حاجه هنعرفها

______________

"عدي شهر و جت الامتحانات و خلصنا الامتحانات و جه وقت ظهور النتيجه والحمد لله انا و رغد و باقي الشله نجحنا و مره واحده لقينا يوسف جاي فرحان اوي و انه نجح مع مرتبه الشرف و اتخرج خلاص وراح قالنا أن بمناسبة الفرصه السعيده دي انا محضرلكم مفاجأه تحفه بكره في الكافيه و راح باصصلي و عينه بتلمع و مبتسم "

______________

" روحت من الكليه و كلمت ليوسف" 

نور : ألا مفاجأة إيه اللي انت بتقول عليها يا جو

يوسف : لو قولت مش هتبقى مفاجأة 

نور : قول و هعمل نفسي متفاجأه عادي 

يوسف : بطلي لماضه بقى 

نور : قولي يعم بقا

يوسف برخامه : هعترف للبنت اللي بحبها بحبي ليها

نور بعصبيه مكتومه : مجبتليش سيرتها يعني قبل كده 

يوسف برخامه : عشان مفاجأة و اصلا كنت قولتلك عليها قبل كده 

نور بعصبيه : طب انا هقفل دلوقتي ورايا حاجات اخلص و اكلمك

"قفلت و كلمت رغد و حكيتلها" 

نور بعصبيه : ده بارد بيقول كده ادامي ازاي و مكانش قالي و إحنا صحاب ازاااي، مش واخد باله اني حبيته ازاااي 

رغد : اهدي بس اهدي يمكن بيقولك كده عشان يعصبك 

نور و هي بدأت تعيط : ليه يعمل كده

رغد : اهدي ي حبيبتي كل حاجه هتتظبط استنى لبكره نشوف و نعرف 

نور : مش هروح

رغد : طب روحي ارتاحي بس دلوقتي و نبقى نشوف الموضوع ده الصبح بس اهدي بالله

نور : حاضر

___________

جه تاني يوم 

نور بعصبيه في رغد : مش رايحه يعني مش رايحه، اروح أوجع قلبي ليه و اللي حبيته حب واحده غيري و عامل مفاجأة ليها أدام عيييييني

رغد : تعالي بس نروح و نشوف هيحصل ايه اهدي

نور بعصبيه : لا يعني لا

_______________

" بعد وقت قليل"

"جهزنا و لبسنا شيك كنت لابسه فستان احمر طويل و رغد لابسه فستان اسود طويل و كنا في الكافيه الساعه ٧ 

دخلنا الكافيه كان شيك اوي و فاضي مفيهوش غير شلتنا بس و مليان بلالين وحاجات في منتهى الشياكه"

____________

"يوسف كان لسه مجاش و كله جه و بنتصل بيه مبيردش"

نور بعصبيه لرغد : تلاقيه بيجيب الست هانم بتاعته

رغد : اهدي ي نور اهدي اصبري و هنعرف اتأخر ليه، الكل اخد باله من عصبيتك اهدي

نور بزهق : ادينا صابرين لما نشوف 


" لقينا يوسف خارج من باب جوه الكافيه لابس بدله في منتهى الشياكه حقيقي و ماسكه بوكيه ورد أحمر كبير و جاي نحيتي" 


يوسف: نور انا بحبك تقبلي تتجوزيني يا اجمل صدفه في حياتي 

نور بصدمه : هو ده بجد، انت كأن قصدك عليا انا! 

يوسف بلمعه عين : أكيد هو انا اقدر افرط فيكي أو اشوف غيرك

نور بضربه خفيفه في كتفه : ليه قولتلي حد تاني و حرقت دمي و قلبي اتوجع

يوسف بحب : كنت عاوز اتأكد اكتر من مشاعرك رغم أنها كانت ظاهره لما كنت بقولك علي اي حد و كمان كنت حابب تبقى مفاجأة لقمري

نور :...... 

يوسف : موافقه يا نوري؟ 

رغد : ما تردي يبنتي اللي يشوفك دلوقتي وانتي ساكته ميشوفكيش امبارح

نور ضحكت و قالت بحب و لمعه عين ليوسف : موافقه


"طلع يوسف علبه الخاتم من بوكيه الورد و الشله طبعا فرحانه و متفاجئه" 


"قدملي الخاتم و عنيه كلها فرح و لبسهولي، و اتقدملي و اتحدد معاد خطوبتنا"


و أحببتك صدفه و ما أجمل الصدف

حبيبة جمعة|همج لطيف 

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع