القائمة الرئيسية

الصفحات


 اسكريبت "قدري" 


حبيبة جمعة

-حااااااسبي، زقتها بعيد و بعدها محسيتش بحاجه و فوقت و لقيت نفسي في المستشفى.

ــــــــــــــــــ

فلاش باك

"صحيت على رنه فوني أريج كانت بترن"

أريج : صباح الخير كل ده نوم العصر هيأذن

مليكه : بتصحيني ليه يعني امي متصحنيش انتي تصحيني ده انتي قلق

أريج برخامه : سيد متقولش كده عيب ده احنا أهل

مليكه : خير ياختي مصحياني ليه

أريج : ساعه بالضبط و الاقيكي تحت ادامي

مليكه : و ده ليه هنروح فين 

أريج : أسئلتك كترت، هنروح نجيب حاجات و نتمشى 

مليكه : اشطا هقوم اهو 

"نزلنا و روحنا اشترينا حاجات و لبس و كده و رايحين نتمشى شويه و نشرب حاجه" 

أريج : ما تشيلي شويه من الشنط معايا خلي عندك دم

مليكه : تعرفي عني كده

أريج : لا

مليكه : خلاص اسكتي، تعالي نعدي نروح المحل ده نشرب عصير

أريج بزهق : الصبر من عندك يارب، يلا

مليكه : استنى عدي براحه خدي بالك بلاش شغل تحدي العربيات ده

أريج و هي بتعدي معاها : انا ملخومه بالشنط دي خدي شيلي معايا بقا 

"أريج و هي بتعدل الشنط عشان ملخومه بيها كان في عربيه جايه بسرعه ناحيتها" 

مليكه : حااااااسبي، و راحت زقتها بعيد أريج وقعت و العربيه خبطت مليكه

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

استووووب

"مليكه" بنت في العشرينات في تالته كليه تجاره انجلش و ليها صديقه واحده بس اقرب واحده ليها "أريج" و معاها في نفس الكليه. 

_______

في المستشفى 


مازن "صاحب العربيه اللي خبطها" : ها يا دكتور هي عامله ايه دلوقتي 

الدكتور : الحمد لله الخبطه مش جامده اوي هي شويه كدمات كده و هتبقى كويسه إن شاء الله 

مازن : طب ممكن ادخل اطمن عليها 

الدكتور : اتفضل صاحبتها معاها جوه

"دخل مازن عندهم يطمن عليها" 

مازن : حمد لله على سلامتك 

مليكه : الله يسلمك، انت مين

مازن : انا اللي خبطتك، بس غصب عني انا كنت بتكلم في الفون و في مشاكل في الشغل و مكنتش مركز و مشوفتكيش خالص غير على أخر لحظه 

مليكه : الحمد لله جت على قد كده

"الدكتور دخل" 

أريج : هي هتقدر تخرج امتى يا دكتور 

الدكتور : على آخر اليوم ان شاء الله 

مازن : تسمحولي ابقى اوصلكم 

مليكه بتعب : لا تسلم كفايا لحد كده

مازن : معلش انا اسف بس لازم اوصلكم 

مليكه : تمام

مازن : طب عن اذنكوا جاي تاني

أريج : اتفضل

مليكه : بت ي أريج انا حاسه اني شوفت الراجل اللي خبطني ده قبل كده شكله مألوف مش غريب عليا

أريج : احنا في ايه ولا في ايه هي الحادثه أثرت على دماغك ولا ايه 

مليكه : بتكلم جد حاسه إني اعرفه 

أريج : نشوف الموضوع ده بعدين 

__________

مازن راح يكلم صاحبه بره

"مازن شاب عنده ٣٠ سنه صاحب شركه معتمد على نفسه و وسيم و صاحبه "باسل" صديقه المُقرب و شريكه في الشركه" 

__________

مازن : ايوه يبني عايزك خلال نص ساعة تبقى قدامي عند كافيه *** جمب مستشفى ***

باسل بقلق : في حاجه ولا ايه، انت كويس

مازن : أنجز بس تعالي و احكيلك 

"خلال نص ساعة كان باسل وصل عنده" 

باسل بقلق : خير حصل ايه قلقتني و ليه جيت الكافيه ده مش اللي بنروح فيه كل مره، انت كنت فين.... "قطعه مازن" 

مازن : بس يبني ايه مبتفصلش هحكيلك اسكت 

باسل : احكي 

مازن : خبطت مليكه و ودتها المستشفى اللي هناك دي

باسل بصدمه : خبط مين! انت بتتكلم جد 

مازن : ايوه ده اللي حصل 

باسل : طب هي عامله ايه دلوقتي 

مازن : الحمد لله كنت فرملت علي آخر لحظه و هي كويسه كدمات خفيفه بس

باسل بعدم استيعاب : احكيلي اللي حصل بالضبط كده

"مازن حكاله اللي حصل كله" 

باسل : يعني انت بدل ما تحاول تقرب منها و تعترفلها تروح خابطها! انت بتفكر ازاي

مازن : منا قولتلك كانوا بيكلموني بسبب المشكله اللي في الشركه دي و كنت متعصب مش مركز و مشوفتهاش هي و صحبتها غير على آخر لحظه يعني غصب عني مش بمزاجي يعني

باسل : هنحل المشكله دي بعدين، دلوقتي دي فرصه كويسه تحاول تقرب منها اظهرلها كل شويه بحجه انك تتطمن عليها بدل م انت بتراقبها من بعيد لبعيد كده و مش عارف تكلمها و تعترفلها بِحُبَك

مازن : تعرف يالا هي ممكن اصلا تكون مش عارفه اني جارها في نفس الشارع، بشوفها كل يوم و هي رايحه الكليه حفظت تفاصيلها اوي و عرفت كل حاجه عنها مش عارف حبيتها ازاي و امتي، كنت بمشي وراها اشوفها رايحه فين و ابقى جمبها من غير م تاخد بالها و لما خبطتها مكنتش عارف انها هتبقى في الشارع ده اصلا كنت مشغول بالشغل و مخدتش بالي و كانت صدمتي لما لقيت انها هي كنت خايف انها تضيع مني، يمكن حصل كده عشان أقرب منها و انا مش هضيع الفرصه دي 

باسل : يبختها بقلبك يا عم رميوم، ان شاء الله هنسمع خبر حلو قريب

مازن : خف ظُرف، هي الساعه كام دلوقتي 

باسل : داخله على ٧

مازن : يلهوي ده انا نسيت، المفروض هي هتخرج في الوقت ده و هوصلها، هبقي اكلمك تاني اقولك اللي حصل 

"و مشي مازن على المستشفى عشان يوصلها" 

_____________

في المستشفى 

"مازن راح للدكتور و قاله انها عادي تخرج دلوقتي فراح مازن ليهم" 

مازن : جاهزين يلا عشان نمشي دلوقتي 

أريج : اه يلا بينا

"خرجوا و ركبوا مع مازن و مشيوا" 

____________

في الطريق 

مليكه : هو انت عارف طريق البيت ازاي و انا مقولتش 

أريج : ايوه صحيح 

مازن : انا عارف

مليكه بتعب : ازاي

مازن : ازاي دي بقا بعدين هتعرفيها في الوقت المناسب 

مليكه بعصبيه : هو ايه اللي هعرف في الوقت المناسب انت مين بالضبط

أريج : ممكن تهدي عشان انتي تعبانه و نشوف الموضوع ده بعدين

مليكه بصوت واطي نسبيًا و متعصبه : ده انت بارد

مازن : بتقولي حاجه 

أريج : خلاص اهدوا بقا خلي اليوم يخلص على خير

______________

"مازن وصلهم البيت" 

مليكه : شكرا تعبناك معانا

مازن : لا تعب ولا حاجه انا اسف مره تانيه و حمدلله على السلامه 

مليكه : الله يسلمك، عند اذنك

مازن بأبتسامه : واثق اني هشوفك تاني

مليكه بعدم فِهم : مش فهماك

مازن : اطلعي ارتاحي يلا، تصبحي على خير "و سابعم و مشي دخل البيت اللي قصادهم" 

مليكه : بت هو دخل البيت ده ليه

أريج : بت انتي يلا اطلعي خلينا نرتاح مش فايقين و نبقى نشوف الموضوع ده بعدين 

______________

طلعت مليكه لقت حد عايز يتقدملها قاعد مع بابها 

الاب بقلق : اده مالك حصل ايه انتي كويسه 

مليكه بتعب : حادثه بسيطه بس الحمد لله، مين حضرته

يونس : انا يونس مهندس معماري 

مليكه بجديه : ايوه بردو عاوز ايه 

الاب : مليكه حبيبتي اهدي هو كان كلمني الصبح و انتي بره و قولتله يجي بليل 

يونس : طب يا عمي استأذن انا و اسيبها ترتاح و ابقى اكلم حضرتك نحدد معاد تاني 

مليكه و هي داخله اوضتها : ده انت لزج

____________

"يونس نزل و كان مازن طالع من البيت رايح يجيب حاجه ف شاف يونس نازل من بيت مليكه ف مازن راحله" 

مازن : حضرتك بتدور علي بيت حد معين 

يونس : لا ده انا كنت نازل من بيت الحاج عبد العزيز "والد مليكه" 

مازن بصدمه : انت تعرفه

يونس : مش اوي يعني كنت متقدم لبنته بس أجلنا المعاد 

مازن بصدمه اكبر : اجلتوا المعاد لامتي

يونس بأستغراب : لسه محددناش، انت مين عشان تسأل الاسئله دي كلها

مازن : انا جارهم و عارف الحاج عبد العزيز، عن اذنك 

_______________

الاب : ممكن اعرف ايه اللي عملتيه ده

مليكه : عملت ايه

الاب : هتبطلي ردودك الدبش دي امتي 

مليكه : حقك عليا ي بابا بس انا تعبانه و كمان انا مش موافقه عليه

الاب بحزم : هو انتي قعدتي معاه عشان تشوفي هتوافق ولا لا

مليكه : مش مرتاحه ف ارفضه من بره بره بالله عليك 

الاب بعصبيه : لا هحدد معاد و هتقعدي معاه مش بمزاجك 

مليكه : يا بابا بس انا.... 

الاب قاطعها : ولا بس ولا مبسش انا قولت كلمه خلاص و بعدين ايه اللي حصلك النهارده ده

"مليكه حكت اللي حصل" 

الاب : الحمد لله المهم انك بخير، يلا نامي ارتاحي تصبحي على خير 

مليكه : و انت من اهله 

________________

تاني يوم و مليكه كانت نازله رايحه الكليه و مازن كان نازل شغله

"مازن كان شايفها و هو نازل و كانت واقفه مستنيه أريج"

مازن : انسه مليكه صباح الخير 

مليكه : صباح النور 

مازن : النهارده بقيتي احسن 

مليكه : اه الحمد لله

مازن : مستنيه حد 

مليكه : اه صحبتي اهي جت اهي

أريج : صباح الخير 

مازن : صباح النور، تيجوا اوصلكم الكليه 

مليكه بجديه : انا عاوزه اعرف انت مين بالضبط 

مازن : تعالوا اوصلكم و احكيلك في الطريق طيب

مليكه : لا و هتقول دلوقتي 

مازن : طب انا همشي بقا عشان متأخرش على الشغل

أريج : خلاص بقا يا مليكه 

مليكه بزهق : يووووه استنى يا عم 

"ركبوا عشان يوصلهم" 

مليكه : انت كمان عارف مكان الكليه 

مازن : انا عارف كل حاجه 

مليكه بعصبيه : انت مين 

مازن : انا يستي مازن جارك في البيت اللي قصادك و عارفك كويس انتي و والدك و بشوفك علي طول بس و الباقي هتعرفيه بعدين

مليكه : و ليه بعدين 

مازن : هيكون احسن

مليكه : انت غريب 

مازن : عارف 

______________

"وصلوا الكليه و حضروا المحاضرات و خلصوا" 

أريج : طب روحي انتي عشان انا عندي مشوار و هغيب عشان متتعبيش

مليكه : خلاص ماشي ابقى كلميني لما تروحي 

"مشيت أريج و طلعت مليكه مستنيه عربيه لقت حد بيناديها" 

مازن بأبتسامه : انسه مليكه 

مليكه بعصبيه : انت متابعني ليه هو انت عايز ايه بالضبط 

مازن بهدوء : قولتلك هتعرفي في الوقت المناسب، تعالي نتمشى شويه و اوصلك بعدها مينفعش تروحي لوحدك ده احنا جيران حتي

مليكه بتفكير : اممم ماشي 

مازن : تعرفي ان الحب من طرف واحد ده صعب جدا بالذات لو استمر لفتره طويله 

مليكه : انت جربته

مازن : يااااه ده انا حافظه 

مليكه : طب مقولتهاش ليه

مازن : كنت بعيد و لما قربت منها فكرتها هتعرف لوحدها بس البعيد غبي

مليكه : انت جمبها على طول

مازن بزهق : انا جمبها دلوقتي اصلا

مليكه بغباء : ده ازاي

مازن : بحبك يا مليكه 

مليكه بتتنيحه : هو كل ده عليا انا! طب ازاي

مازن : هقولك ازاي، أنا معرفش حبيتك ازاي و امتى لكن على طول كنت بشوفك و انتي نازله و بدون تفكير بكون بتابعك عشان ابقى جمبك من بعيد و لما خبطتك كانت صدمتي مكنتش اعرف انه انتي و كنت خايف انك تضيعي مني انا كنت جمبك و انتي متعرفيش و مش هضيعك من ايدي لاني ما صدقت لقيتك 

مليكه بعدم استيعاب : انا عايزه اروح

"مازن وصلها بدون كلام و طلعت البيت" 

______________

"طلعت مليكه و هي بتفكر في كلامه و بتبتسم بتلقائيه و حاسه انها قلبها دق، فاقت من سرحنها علي كلام والدها"

الاب : يونس كلمني و هيجي النهارده هو و والدته

مليكه : بالسرعه دي، بس انا مش عاوزه

الاب : اقعدي معاه و بعدين قولي قرارك 

مليكه : بس يا بابا مش.... 

الاب بيقاطع كلامها : مبسش انا أديت كلمه و مش هرجع فيها

مليكه بزهق : تمام" و دخلت اوضتها"

________________

"يونس جه و هو طالع لبيت مليكه مازن كان نازل و شافهم طالعين" 

"طلع يونس و والدته و والد مليكه رحب بيهم و قعدوا و مليكه طلعت"

مامت يونس : ما شاء الله ايه القمر ده 

الاب : طب نسيبهم يقعدوا مع بعض شويه 

"و هما قايمين عشان يسيبوهم يقعدوا لوحدهم شويه الباب خبط فراح والد مليكه يفتح الباب"

مازن : مساء الخير يا عمي

الاب : اهلا يا مازن يبني اتفضل

مازن بجديه و هو باصص ليونس : اهلا اهلا انت جيت

الاب : انتو عارفين بعض

يونس : كان شافني وانا نازل امبارح و سألني انا كنت هنا ليه

مازن : طب يلا يخويا مفيش بنات للجواز هنا اتفضل

الاب : هو ايه يا مازن ايه اللي بيحصل ده

"يونس مشي بعد م مامته قالتله انهم يمشوا طبعا"

مازن : حاج عبدالعزيز انا طالب ايد بنتك مليكه

الاب : هو في حد يعمل اللي عملته ده

مازن : اعذرني يعمي بس مش هضيع بنتك من ايدي انا ما صدقت لقيتها

الاب : موافق يبني المهم هي

مازن : لا هي هتوافق كده كده

مليكه : بقا كده طب مش موافقه بقا

مازن بجديه : ملييييكه

مليكه : موافقه

"وملكتي قلبي فأحببت احتلالك"

حبيبة جمعة|همج لطيف

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع