اسكريبت "ليالي هنية"
ريم صالح
_خالتو
_نعم يحبيبي، محتاج شيء
_يعني اي ليلة القدر
_ ليلة القدر بتكون ف العشر الأواخر من رمضان
و الليلة دي اللي انزل فيه القرآن قال الله تعالى بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم "إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2) لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3) تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (4) سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (5)"
المقصود ب إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ القرآن الكريم
_خالتو ليه ليله القدر خير من ألف شهر
_لان اللي بيحسن العباده ف ليله القدر بياخد ثواب عظيم جدا جدا وكمان - أنها تنزل فيها الملائكة ، والروح ، " أي يكثر تنزل الملائكة في هذه الليلة لكثرة بركتها ، والملائكة يتنزلون مع تنزل البركة والرحمة ، كما يتنزلون عند تلاوة القرآن ، ويحيطون بحِلَق الذِّكْر ، ويضعون أجنحتهم لطالب العلم بصدق تعظيماً له "
_ومعنى ( القدر ) التعظيم ، أي أنها ليلة ذات قدر ، لهذه الخصائص التي اختصت بها ، أو أن الذي يحييها يصير ذا قدر . وقيل : القدر التضييق ، ومعنى التضييق فيها : إخفاؤها عن العلم بتعيينها ، وقال الخليل بن أحمد : إنما سميت ليلة القدر ، لأن الأرض تضيق بالملائكة لكثرتهم فيها تلك الليلة ، من ( القدر ) وهو التضييق
_احنا ليه مش بنعرف ان الليله ليلة القدر
_عشان لو عرفنا ان انهارده مثلا ليلة القدر واجتهدنا ف العبادة اوي اليوم هيخلص كده احنا احتمال نهمل باقي الليالي، ف احنا لازم نجتهد ف الليالي كلها عشان ندرك ليلة القدر بإذن الله
_خالتو انا هفضل معاكِ في العشر الأواخر عشان مكسلش واجتهد زيك
_يا قلب خالتو تقعد معايا براحتك
_ انا بحبك جدا
حضنته_انا اكتر يحبيبي
ريهام دخلت
_بتحب مين يلا
_بحب خالتو مريم يا ماما
مثلت انها زعلت
_طب وانا
سابني وراح عندها
_ انتِ ماما ست الحسن
_بتثبتني
ضحك _بصراحه ايوه
_وانا اتثبت عادي
ريهام مشيت بيتها ويونس فضل معايا بعد مناقشات كتير وريهام كانت رافضة انها تسيبه.
_طه (1) مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى (2) إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَى (3) تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى (4) الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى (5) لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى (6) وَإِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى (7)
_صوتك جميل اوي ي مريم
_ انت اجمل ي حبيبي
_انا بحب سوره طه جدا بحس براحة رهيبه اول ما اسمعها حتى بدايتها
_تعرف مين الصحابي اللي اسلم لما سمعها
_لأ مين؟
_الصحابي عمر بن الخطاب
كان شديد العداء ل الرسول صلِّ الله عليه وسلم وبعد أن رأى عمر بن الخطاب ما آلت إليه قريش من ترك أهلها لدين آبائهم واتباعهم دين الإسلام، رأى أنَّ الحل الوحيد لينقذ دين آبائه هو أن يخرج بنفسه ويقتل رسول الله صلَّى الله عليه وسلَّم، فتقلَّد سيفه وخرج لقتل النَّبي عليه الصَّلاة والسَّلام، وبينما هو في الطريق رآه رجل فقال له: بدل أن تقتل محمدًا اذهب إلى بيت أختك وزوجها فقد دخلا في دين محمد، فأسرع عمر إلى بيت أخته وزوجها، فاقتحم عليهما الدار وشاهدهما يقرآن القرآن، فوقعت ورقة عليها سورة طه في يد عمر، فلمَّا قرأها رق قلبه لما فيها من كلام، فاتجه إلى رسول الله صلَّى الله عليه وسلَّم، وأعلن إسلامه.
_الله ايه الجمل ده
_بعدها الصحابي عمر بن الخطاب كان بيحب الرسول جدا بعد ما كان أشد اعدائه
_ربنا كريم اوي يا خالتو
_جدا يا حبيبي، احنا نطيع ربنا نلتزم بكل اللي أمرنا بيه وربنا هيرضي عننا ويرزقنا الجنة
_يارب
انا و يونس بفضل الله بنعمل كل جهدنا ف الطاعه زودنا ورد القرآن و ورد الأذكار لما كنت بنسى اقول اذكار المساء يونس كان بيفكرني دايما الحمد لله اختي رزقت ب ذريه صالحه.
تعليقات
إرسال تعليق