القائمة الرئيسية

الصفحات

 اسكريبت "قمر الدين" 

حبيبة جمعة

السلام عليكم 

- وعليكم السلام يا بنتي عامله ايه 

الحمدلله يا عم خالد، كنت عايزه علبه مشكله على ذوقك لحجات رمضان

خالد: من عيوني يا ست البنات تحبي احطلك اي وايه

قمر: اللي تحطو يا عم خالد بس كترلي قمر الدين عشان بحبو

ــــــــــــــــــــــــــــ

هشام: هو في قمر الدين يحب قمر الدين بردو

قمر: افندم! 

هشام: بقولك يا عم خالد عايز لفتين قمر الدين، قمر الدين


"قمر بصتله بقرف و مردتش و اخدت الحاجات من عم خالد و مشيت" 

قمر و هي ماشيه و بتكلم نفسها: ي ربي ايه اليوم ده، الواحد  علي آخره و الجو حر و مش طايق نفسه و واحد يجي يستظرف على الصبح

___________

هشام: هي مين القمر دي يا عم خالد

خالد:و انت مالك و مالها، اتقي الله يبني، و بعدين كله الا دي يا هشام

هشام: لا يا عم خالد متفهمنيش غلط، ده انا كنت حابب بس انول شرف التعرف علي والدها بس 

____________

"قمر روحت و كانت بتجهز الفطار مع مامتها و بعدها طلعت البلكونه تعلق زينه رمضان و بدندن 

مرحب شهر الصوم مرحب .. لياليك عادت في أمان

بعد انتظارنا و شوقنا إليك .. جيت يا رمضان

مرحب بقدومك يا رمضان .. ونعيش ونصومك يا رمضان

بعد انتظارنا و شوقنا إليك .. جيت يارمضان

و البلكونه في الدور الأرضي و هي بتحط الفانوس اتخل توازنها و وقعت و هشام كان معدي لحقها" 

قمر بعصبية: انت تاني، ده انت بارد يا اخي، اوعي

هشام: تصدقي غلطان اني لحقتك 

قمر: انت ايه اللي جابك هنا اصلا 

هشام: مش جاي عشان سواد عيونك يختي، أنا عايش هنا 

قمر: اول مره اشوفك 

هشام: لسه ساكنين جداد

قمر: اااااه قولتلي، عشان كده الشارع بقي مضلم

هشام: طب امشي يبت من وشي 

قمر بأستفزاز: انا حره

هشام: همشي انا احسن

"و مشيوا و قمر طلعت علي البيت و كلمت واحده صحبتها" 

_______________

قمر: بس يستي ده كل اللي حصل، و انت على أخرى و عايزه اضربه

مريم بضحك: حلوين اوي والله 

قمر بعصبية: تصدقي انك بارده، و غلطانه اني حكيتلك

مريم: خلاص يبنتي بهزر متزعليش، كبرى دماغك عادي فكك

قمر: طب تعالي ننزل نتمشى شويه عشان مخنوقه 

مريم: اشطا، ٥ دقايق و ابقى ادامك

"نزلوا اتمشوا و راحوا قعدوا على البحر" 

قمر و هي قاعده بدندن: مرحب مرحب يا هلال، اهلا اهلا كيف الحال 

"سمعت حد وراها بيغني بيكمل كلامها" :قد غبت و إليك اشتقنا، و انتهى بُعدك صار وصال يا رمضان

"بصت قمر وراها ملقتش حد بس سامعه الصوت" 

بعد شويه ظهرلها هشام: مش عيب يا محترمه تفضلي قاعده لحد دلوقتي في الشارع، يلا قومي روحي بيتك

قمر: و انت مالك انت، و انت هنا ليه ده انت بتراقبني بقا

هشام بزعيق: قومي روحي

قمر بعند و زعيق: و انت مالك 

"مريم شدت قمر و روحوا البيت، قمر اول م دخلت البيت لقت هشام موجود عندهم قاعد مع باباها" 

قمر: أنت جيت هنا ازاي، وامتا اصلا انت مش لسه كنت... 

الاب قطعها: قمر، تعالي يا حببتي

قمر: نعم يا بابا

الأب: هشام طالب ايدك. مني، وبيقول عايز يعرف رأيك دلوقتي، موافقه؟ 

قمر بأنفعال: ده ايه البجاحه بتاعتك دي يا اخي، مش موافقه و اتفضل اطلع بره

هشام: عن اذنكم يا جماعه ومشي 

الاب بزعيق بعد ما مشي ايه اللي عملتيه ده

قمر: حكيتله اللي حصل، وانهم اتقبلو كذا مره وكدا وبيديقها في كل مكان تروحو 

الاب : طب خلاص متزعليش نفسك 

______________

" بعد كام يوم قمر طلعت قعدت في البلكونه و ماسكه كتاب و بتشرب شاي" 

هشام من البلكونه اللي جمبها : طب مش تعمليلي معاكي، ده احنا جيران حتى

قمر: انت مبتزهقش، ده انت تنح

هشام: هنشرب بداله شربات قريب ان شاء الله 

" قمر بصتله بقرف و دخلت جوه" 

____________

"في يوم كانت بتكلم مريم في البلكونة "

قمر: تعالي ننزل نجيب قمر الدين

مريم : اشطا يلا هلبس وعدي عليا

____________

"هشام سمعها و نزل جاب كرتونه قمر الدين و غلفها و حطها في بوكس و راح خبط عليها" 

الباب خبط عند قمر

قمر بقرف: عايز ايه 

هشام: مش عيب كده يا قمر الدين تستقبليني كده

قمر:افندم! انت عايز اي يجدع انت، انت كل شويه تنطلي انت عايز ايه

هشام : طب وسعيلي كده شويه عشان ادخل 

قمر: انت واحد مش محترم اصلا

هشام : مش عيب تقولي لخطيبك واحد مش محترم، امشي يبت من هنا و خدي كرتونه قمر الدين دي عشان مش قادر اشيلها تاني

قمر: خد قمر الدين بتاعك ده مش عايز منك حاجه 

هشام : طبعا مش عيزاها عشان انتي القمر نفسه، هو فين عمي

الاب طلع: تعالي ي هشام يبني، في ايه

هشام : جاي أتقدم تاني، مش هضيعها من ايدي، من اول ما شوفتها و هي خطفت قلبي وراح بص لقمر رغم ان لسانك عايز قصه

قمر بعد ما كانت مبتسمه رجعت كشرت تاني: ده انت غتت وبعدين حد بيجي يتقدم لحد بيجب معاه قمر الدين يا استاذ يا محترم

هشام: والله يا بنتي انا مكنتش هجيب قمر الدين معايا بس قلت احلقك قبل ما تنزلي واجبهولك انا واهو بالمره توفري فلوسك

قمر: ملكش دعوه بفلوسي 

الاب: بيضحك على خنقتهم

هشام: طب يا عمي جوزلي بنتك وانا مش هخليها محتاجه حاجه خالص والله 

الاب: ها يا بنتي غلبتي الواد موفقه الا لا

قمر بكسوف: اللي تشوفه ي بابا

هشام : ايه الهدوء اللي نزل فجأه عليكي ده

قمر: تصدق انا غلطانه 

هشام:بس بس خلاص، متزعليش وانتي عماله تحلوي كدا جاتك دهيا تخدك 

قمر: دهيا تخدني بقا كدا طب مش مو... 

هشام بمقاطعه: ما هي هتخدك لحد عندي انا مش هتروحي في حته بعيد عني يعني 

قمر: بابتسامه خفيفه بطل غلازه بقا

هشام: اي دا احنا بنتكسف وخدودنا بتحضر وبنحلو كدا ليه

الاب: ولا انت ناسي اني واقف ولا اي ما تحترم نفسك شويه مش كدا

هشام: اوبس اني اسف ههههههه بس الصراحه بقا بنتك هي اللي حلوه انا مالي انا

الاب: طب يلا يا شاطر انهارده اول صلاة تراويح والعشاء بتأن يلا عشان نروح نصلي انا وأنت 

هشام: يلا بس بقولك قبل ما نروح قدام بنتك اهو كتب الفرح هيبقى بعد العيد على طول

قمر: نعم ليه ان شاء الله

هشام: عشان انا بحب قمر الدين ورمضان هيكون خلص ومفيش قمر الدين فيرضيكي يا قمرتي اعيش من غير ما يكون في قمر الدين في البيت ولا اجيب قمر الدين بتاعتي تنورلي بيتي

قمر: بخجل اي دا يا بابا بيقيمو الصلاة يلا بسرعه الحقوهم

هشام والاب: بضحك وهما مشيين على خجلها. 

_____________

"استغنيت عنه فأنا معي القمر بأكمله"

حبيبة جمعة|همج لطيف

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

التنقل السريع