القائمة الرئيسية

الصفحات

 رواية "أحببتها رغمًا عني" 

البارت السادس

اروى رضا

خديجة دخلت السيكشن وشافت مالك وهو باين عليه الضيق، استغربت عشان هو كان بيضحك معاها قبل الفجر، ودخلت جمب نهلة وقالت: هو في اي السيكشن مالوا؟ 

نهلة: البنتين اللي اتخانقنا معاهم، اتبلوا عليكي، بس مالك، هلص الدور وقال انكوا مخطوبين فعًلا ومقري فتحتكم، واحمد أخوكي شهد لعميد الكلية

خديجة: اه بس، في حاجه تاني، انطقي ي بت

نهلة: البنت الج… طلبت ايد مالك قدام الكلية كلها

خديجة: نععم ياااختتتي

نهلة: خلاص العميد فصلها اصلًا، بقا توافقي وأنا آخر من يعلم، ماشي

خديجة: والله لا وافقت ولا نيلة، كنت بقول رأي بس أعمل اي ابو حميد وافق

مالك: خديجة اقفي انتي واللي جمبك

خديجة ونهلة وقفوا: نعم ي دكتور

مالك: أنا كنت بقول اي؟ 

خديجة: …………

نهلة: أكمل انا سيبيلي شوية الله، كنت بتقول ان المواد الكيميائية………

مالك: اقعدوا ومش عايز اسمع صوت 

_تمام ي دكتور

مالك: اتفضلوا  اقعدوا

_شكرا 

ورجع مالك يكمل شرح 

*******************

في بيت خديجة 

شيماء: حمدلله على السلامة ي حبيبي

أحمد: الله يسلمك ي ست الكل

شيماء: أحضرلك الغدا، ادخل غير هدومك

أحمد: أنا بلغت مالك موافقه خديجة، وهيجوا بكرة 

شيماء: على بركة الله ي بني

أحمد: تمام هدخل اغير هدومي

ودخل الاوضة، بس باله مشغول ومش عارف ياخد قرار وغير هدومه وطلع يتكلم مع امه

أحمد: ماما انا محتار 

شيماء: مالك ي بني؟ 

أحمد: مش عارف ي ماما، اخطبها ولا لأ

شيماء: اخطبها ي بني

أحمد: بس انا لسه محبتهاش

شيماء: مش شرط الحب يجي قبل الجواز ي بني، مش يمكن يجي بعد ما تتجوزوا ويكون لولادكم نصيب منه

أحمد: يبقى على بركة الله 

شيماء: ونعم بالله، يعني كدا وافقت صح 

أحمد: اه، بس هعمل فترة خطوبة الاول

شيماء: اللي تشوفة ي بني

أحمد: تسلميلي ي أمي 

*******************

في بيت مالك 

إلهام: ياسمين ياسمين 

ياسمين: في اي ي ماما بتزعقي كدا ليه 

إلهام: مالك اخوكي

ياسمين مالوا هو كويس

إلهام: وافق يتجوز اخيرًا

ياسمين: اخيرا، بس مين بقا اللي وقعتوا على بوزوا؟ 

إلهام: خديجة اخت احمد صاحب مالك 

ياسمين: والله البت طلعت واطيه من ورايا بس اما اشوفها

(خديجة وياسمين ونهلة اصدقاء وفي سن بعض، بس ياسمين دخلت هندسة) 

إلهام: دا انتي لازم تعرفيلي كل حاجه منها من طق طق ل سلام عليكوا، عشان اخوكي مش هيقول حاجه 

ياسمين: عيب عليكي دا انا تربيتك

إلهام: ايوة هي دي تربيتي

ونسيب شوشو يتعلم منهم شويه 

*******************

في مكان تاني مرة نروحوا

مجهولة: ها خلصت عليها، عايزة اسمع خبرها بكرة

مجهول: انا عرفت كل حاجه عن علاقتهم

بس، انا عندي فكرة ممكن نستفاد منها هي واخته

مجهولة: فكرة اي؟ 

مجهول: …..... 

مجهولة2:فكرة هايلة نفذ

مجهولة: مش بطالة، نفذ

مجهول: امرك ي هانم

*******************

بقلم الكاتبة المجهولة

༺༺༺༻༻༻

تاني يوم الصبح نهلة وياسمين دخلوا اوضة خديجة عشان يصحوها

نهلة جابت التلج وياسمين ماسكه مايه ساقعه وحطوها في ضهر خديجة، اكيد عارفين اللي هيحصل (رقصة الهنود الحمر)، وقامت تجري وراهم، وبعد شويه قعدوا على السرير من التعب من كتر الجري

خديجة: بقا كدا واحده قراية فتحتها النهاردة، تصحوها كدا

نهلة: ما تقولي لنفسك احنا الضهر وانتي لسه نايمه

ياسمين: بقا انتي واخويا تحبوا في بعض وانا نايمه على وداني

خديجة: هو انا ليه حاسه انك واحد صعيدي جي يجتلني على جريمه والله  محصل اخوكي هو اللي جرا ورايا 

ياسمين: بقا مالك اخويا يعمل كدا، اكيد بتهزري

نهلة: سلامة ودنك وعينك ي حبيبتي دا اللي حصل واحنا سناجل هنا ولا حد معبرنا

كانوا يتحدثون غير واعيين عمن سمعهم بالصدفة وابتسم بخبث وذهب ليكمل ما يفعله

وجه بالليل ومالك وإلهام وصلوا بيت خديجة واحمد فتحلهم، وبعد سلامات وترحيب كبير

إلهام: انتي طبعا عارفة ي ام احمد احنا جايين النهارده نطلب ايد خديجة لإبننا مالك 

خديجة طلعت من الاوضة مع البنات وهي بتقول بس أنا مش موافقة…

يتبع##

توقعاتكم

اروى رضا|همج لطيف 

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

3 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع