القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية "احببتها رغمًا عنها"

اروى رضا أبو جبين

البارت السابع

خديجة طلعت من الأوضة مع البنات وهي بتقول بس أنا مش موافقة

ياسمين: بلييز وافقي دا هو يوم 

نهلة: بالظبط كدا وبعدين متقلقيش من ناحيه أحمد ومالك، شوشو هتقنعهم 

ياسمين: ها موافقة، يلا قولي موافقة

قاطعهم أحمد: يلا وكملوا كلامكوا بعدين 

ودخلت سلمت وقعدت جمب مامتها

إلهام: ها كدا متفقين

شيماء وأحمد: على بركة الله 

إلهام: نقرا الفاتحة بقا

وبعد ما خلصوا 

إلهام: خديجة ي حبيبتي حابة تعيشي معانا ولا لوحدك 

خديجة: لا ي طنط أنا عايزة أعيش معاكم

ياسمين: هيييييييه

مالك بصلها بحب وابتسم

وكملوا كلام وسهروا مع بعض، بعد كدا مالك وعيلته رجعوا البيت 

*******************

تاني يوم في الشركة …

ياسمين خلصت تدريب وقابلت خديجة ونهلة في الكافتريا واتكلموا مع بعض وبعدين نهلة وياسمين مشوا وخديجه طلعت لمالك

༺༺༺༻༻༻ 

عند مالك …

رفيدة: مستر مالك، مندوبة الوفد الألماني هنا بتقول عايزة تتكلم بخصوص المناقصة مع حضرتك

مالك: تمام دخليها

رفيدة: حاضر 

ودخلت "مارفيل" دا اسم المندوبة

مارفيل: Hello Mister Malik, how are you? 

مالك: I'm fine, how are you? 

مارفيل: I'm fine, I came today to talk about the tender 

مالك: And I was waiting for you 

وبدأوا يشتغلوا وفجأه دخلت خديجة: يا خاين …

***************

في مكان لتالت مرة نروحوا 

مجهولة: ها اي الأخبار؟ 

مجهول: اتخطبوا 

مجهولة 2:ازاي، مش قولتلك نفذ، لازم اخلص منها

مجهول: الشخص جي في الطريق كلها يومين ي هانم وهنفذ

مجهولة: اما اشوف

مجهول: هبهرك صدقيني

***************

في الجامعة …

أحمد قابل نهلة في كافتيريا الجامعة 

أحمد: أنا عارف مينفعش قعدتنا كدا، بس لازم اكلمك الاول

نهلة: خير، خديجة كويسه، انا لسه سيباها من. شويه 

أحمد: اه اطمني هى كويسة، ممكن اتكلم

نهلة: اه اتفضل

أحمد: أنا طالب ايدك

نهلة …

*******************

خديجة: ي خاين، من اولها كدا، طب اصبر اما يعدي شهر الاول

مالك: خديجة انتي فاهمه غلط 

خديجة: طب عايزة افهم، يلاااا

مارفيل: Who is this, owner ? 

خديجة: I'm his fiancée 

مالك مين. دي؟ انطق

مارفيل: what do you say ? 

خديجة: Can you shut up for a while, and also your work is not finished What are you doing here so far haha? answer me? 

مارفيل: This is fierce, ok I'll go now sir. owner, bye 

بعد. ما مشيت. 

مالك: ممكن افهم اي اللي عملتيه دا؟ 

خديجة: اي تكونش عجبتك ولا اقولك اروح اجيبها تاني 

مالك: ههههههههههه، بتغيري عليا 

خديجة: انا ماشية واحده تشل

مالك: استني اوصلك

ونزلوا…

***********

نهلة: أنا مش عارفه اقولك اي انت فاجئتني صراحه 

أحمد: يعني آجي اتقدم ولا …

نهلة (بلهفة): اه تعالى 

وطلعت تجري

أحمد ضحك عليها وقال: شكلك هتحيريني معاكي

وقام مشى 

***************

في بيت خديجة …

قاعدين على السفرة بيتغدوا

أحمد: احم ماما أنا طلبت ايد نهلة 

شيماء بشهقة قوية: من غير ما اعرف

أحمد: لأ أنا سألتها عن رأيها عشان لو مفيش نصيب منروحش 

خديجة: ها وافقت 

شيماء: اتكلم ي بني

أحمد: احم اه وافقت، خديجة خودي منها معاد بكرة عشان نروح 

خديجة: هيييه وهلبس فستان سواريه هييه

شيماء: لو مخلفة ارنبه كانت نفعتني عنك

خديجة: حبيبتي ي ماما 

أحمد: حبك برص ي ختي

خديجة: نننني

***************

في مكان اول مره نروحوا 

بيت نهلة 

نهلة: احم بابا في واحد متقدملي

امها: لولولولي مين ي بنتي 

ابوها(حسين): سيبك من امك، قولي مين؟ 

نهلة: هو يعني هو أحمد اخو خديجة صحبتي

أمها: وانتي لسه بتفكري

حسين: انا موافق بس الرأي الاول والاخير يرجعلك

نهلة: خلاص اللي تشوفوا ي بابا 

أسماء(امها): يبقى على بركة الله، لولولي

حسين: ي وليه دي لسه قرايه فاتحه 

اسماء: اسكت انت، عبال م افرح بالمنحوس التاني، شوفت الولا جايبلي صاحبته في المدرسة ويقولها هتعيشي هنا اما نكبر واتجوزك

حسام (اخو نهلة 8سنين): مش عايزة تفرحي وانا بفرحك الله 

نهلة: بس ي لمض

حسام: انا عايز اتقدم لاشوشو حبيبتي، اشمعنا نهلة، هتتجوز وانا لأ

اسماء: عوض عليا عوض الصابرين يارب، قووووم ذاااكر يلاااا

حسام اتخض وقام يجري بخوف من امه: طب متزقش ي عم الله 

***************

في بيت مالك

مالك: ماما عايزك تكلمي طنط شيماء عشان عايز الفرح بسرعه 

إلهام: احنا لسه مش عملنا خطوبة، عشان نعمل فرح 

مالك: هو كدا مليش فيه عايز اتجوز ي ناس

***************

تاني يوم الصبح …

في الجامعه

مالك بخوف وخضة نادى على خديجة: خديجاااااا


يتبع…

ياترى اي اللي حصل؟ ومالك خاف كدا لي؟ واي اللي هيحصل ومين المجهولين دول؟ واي سر الانتقام دا؟


اروى رضا أبو جبين|همج لطيف 

author-img
للكِتَابةِ فِي فُؤادِي مَسكَّنٌ، كمَا الرّوحُ فِي اَلجَسَد تَسْكُنُ.

تعليقات

3 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع