رواية "احببتها رغمًا عنها"
اروى رضا أبو جبين
البارت السابع
خديجة طلعت من الأوضة مع البنات وهي بتقول بس أنا مش موافقة
ياسمين: بلييز وافقي دا هو يوم
نهلة: بالظبط كدا وبعدين متقلقيش من ناحيه أحمد ومالك، شوشو هتقنعهم
ياسمين: ها موافقة، يلا قولي موافقة
قاطعهم أحمد: يلا وكملوا كلامكوا بعدين
ودخلت سلمت وقعدت جمب مامتها
إلهام: ها كدا متفقين
شيماء وأحمد: على بركة الله
إلهام: نقرا الفاتحة بقا
وبعد ما خلصوا
إلهام: خديجة ي حبيبتي حابة تعيشي معانا ولا لوحدك
خديجة: لا ي طنط أنا عايزة أعيش معاكم
ياسمين: هيييييييه
مالك بصلها بحب وابتسم
وكملوا كلام وسهروا مع بعض، بعد كدا مالك وعيلته رجعوا البيت
*******************
تاني يوم في الشركة …
ياسمين خلصت تدريب وقابلت خديجة ونهلة في الكافتريا واتكلموا مع بعض وبعدين نهلة وياسمين مشوا وخديجه طلعت لمالك
༺༺༺༻༻༻
عند مالك …
رفيدة: مستر مالك، مندوبة الوفد الألماني هنا بتقول عايزة تتكلم بخصوص المناقصة مع حضرتك
مالك: تمام دخليها
رفيدة: حاضر
ودخلت "مارفيل" دا اسم المندوبة
مارفيل: Hello Mister Malik, how are you?
مالك: I'm fine, how are you?
مارفيل: I'm fine, I came today to talk about the tender
مالك: And I was waiting for you
وبدأوا يشتغلوا وفجأه دخلت خديجة: يا خاين …
***************
في مكان لتالت مرة نروحوا
مجهولة: ها اي الأخبار؟
مجهول: اتخطبوا
مجهولة 2:ازاي، مش قولتلك نفذ، لازم اخلص منها
مجهول: الشخص جي في الطريق كلها يومين ي هانم وهنفذ
مجهولة: اما اشوف
مجهول: هبهرك صدقيني
***************
في الجامعة …
أحمد قابل نهلة في كافتيريا الجامعة
أحمد: أنا عارف مينفعش قعدتنا كدا، بس لازم اكلمك الاول
نهلة: خير، خديجة كويسه، انا لسه سيباها من. شويه
أحمد: اه اطمني هى كويسة، ممكن اتكلم
نهلة: اه اتفضل
أحمد: أنا طالب ايدك
نهلة …
*******************
خديجة: ي خاين، من اولها كدا، طب اصبر اما يعدي شهر الاول
مالك: خديجة انتي فاهمه غلط
خديجة: طب عايزة افهم، يلاااا
مارفيل: Who is this, owner ?
خديجة: I'm his fiancée
مالك مين. دي؟ انطق
مارفيل: what do you say ?
خديجة: Can you shut up for a while, and also your work is not finished What are you doing here so far haha? answer me?
مارفيل: This is fierce, ok I'll go now sir. owner, bye
بعد. ما مشيت.
مالك: ممكن افهم اي اللي عملتيه دا؟
خديجة: اي تكونش عجبتك ولا اقولك اروح اجيبها تاني
مالك: ههههههههههه، بتغيري عليا
خديجة: انا ماشية واحده تشل
مالك: استني اوصلك
ونزلوا…
***********
نهلة: أنا مش عارفه اقولك اي انت فاجئتني صراحه
أحمد: يعني آجي اتقدم ولا …
نهلة (بلهفة): اه تعالى
وطلعت تجري
أحمد ضحك عليها وقال: شكلك هتحيريني معاكي
وقام مشى
***************
في بيت خديجة …
قاعدين على السفرة بيتغدوا
أحمد: احم ماما أنا طلبت ايد نهلة
شيماء بشهقة قوية: من غير ما اعرف
أحمد: لأ أنا سألتها عن رأيها عشان لو مفيش نصيب منروحش
خديجة: ها وافقت
شيماء: اتكلم ي بني
أحمد: احم اه وافقت، خديجة خودي منها معاد بكرة عشان نروح
خديجة: هيييه وهلبس فستان سواريه هييه
شيماء: لو مخلفة ارنبه كانت نفعتني عنك
خديجة: حبيبتي ي ماما
أحمد: حبك برص ي ختي
خديجة: نننني
***************
في مكان اول مره نروحوا
بيت نهلة
نهلة: احم بابا في واحد متقدملي
امها: لولولولي مين ي بنتي
ابوها(حسين): سيبك من امك، قولي مين؟
نهلة: هو يعني هو أحمد اخو خديجة صحبتي
أمها: وانتي لسه بتفكري
حسين: انا موافق بس الرأي الاول والاخير يرجعلك
نهلة: خلاص اللي تشوفوا ي بابا
أسماء(امها): يبقى على بركة الله، لولولي
حسين: ي وليه دي لسه قرايه فاتحه
اسماء: اسكت انت، عبال م افرح بالمنحوس التاني، شوفت الولا جايبلي صاحبته في المدرسة ويقولها هتعيشي هنا اما نكبر واتجوزك
حسام (اخو نهلة 8سنين): مش عايزة تفرحي وانا بفرحك الله
نهلة: بس ي لمض
حسام: انا عايز اتقدم لاشوشو حبيبتي، اشمعنا نهلة، هتتجوز وانا لأ
اسماء: عوض عليا عوض الصابرين يارب، قووووم ذاااكر يلاااا
حسام اتخض وقام يجري بخوف من امه: طب متزقش ي عم الله
***************
في بيت مالك
مالك: ماما عايزك تكلمي طنط شيماء عشان عايز الفرح بسرعه
إلهام: احنا لسه مش عملنا خطوبة، عشان نعمل فرح
مالك: هو كدا مليش فيه عايز اتجوز ي ناس
***************
تاني يوم الصبح …
في الجامعه
مالك بخوف وخضة نادى على خديجة: خديجاااااا
يتبع…
ياترى اي اللي حصل؟ ومالك خاف كدا لي؟ واي اللي هيحصل ومين المجهولين دول؟ واي سر الانتقام دا؟
جميل
ردحذفعااش
ردحذفكملي
ردحذف